گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر
گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

چکمه سوارکاری Nike Ippeas



علی وظیفه دوست صالح



7- چکمه سوارکاری Nike Ippeas

آرام بهمنی: از قرن 19 به بعد تکنولوژی توانست سوار بر سوارکاری شود!!! کمپانی Nike  با طراحی چکمه های سوارکاری توانست اسب های المپیک را در پرش از موانع کنترل کند! این چکمه ها دارای یک زیپ سرتاسری هستند که استفاده از آن ها را بسیار راحت تر کرده است ، علاوه بر این یک لایه پلاستیکی مخصوص با شیارهای متناسب با بدن اسب روی آن طراحی شده است که اصطکاک بدون آسیب مناسبی را با بدن اسب ایجاد می کند که منجر به کنترل اسب توسط سوارکار هنگام پرش می شود، از دیگر قابلیت های این چکمه وجود یک زائده در قسمت پشت پاشنه است که متناسب با فیزیولوژی بدن اسب و سوارکار تنظیم می شود.

کنترل بازو های نمادین توسط میمون ها بواسطه BCI



نازنین گالشی


BCI(واسط مغز و رایانه ) از مجموعه ای از سنسورها و اجزای پردازش سیگنال تشکیل می شود که فعالیت مغزی فرد را مستقیما به یک سری  سیگنال های اجتماعی یا کنترلی تبدیل می کند. در این سامانه الکترود های EEG در سطح پوست قرار می گیرند و میدان الکتریکی حاصل از فعالیت نورون ها را اندازه گیری می کنند سپس این امواج بررسی شده و ویژگی های مورد نظر استخراج می شود و از روی این ویژگی ها می توان حدس زد که کاربر چه فعالیتی را در نظر دارد.

هر ساله ما شاهد تصادف های شدیدی هستیم که خسارت های جانی مثل فلج شدگی را به دنبال دارد که بسیاری از آنها ماندگار بوده و مبتلایان هرگز قادر به راه رفتن نخواهند بود. خبر خوب در این میان یافته های جدید و پیشرفت هایی است که امیدها را زنده می کنند. تازه ترین خبرها نشان می دهد دانشمندان در تلاشند با کمک روش های درمانی حرکت را به بعضی از آنها برگردانند.محققان دانشکده Duke توانایی کنترل اندام مجازی را در میمون ها به کمک BCI  ایجاد کردند.در ابتدا میمون های رزوس از برای راحتی در حرکت از چوب هایی مثل عصا استفاده می کردند اما قرار گیری BCI در مغز آنها باعث شد تا حرکات را با فکر خود مدیریت کنند. طراحی پیچیده تر و البته پیشرفته تر BCI باعث می شود تا بتوان مشکلات حرکتی خیلی از بیماران را حل کرد.

نظر شما چیست، چه آینده ای برای این رویکرد متصور هستید؟ 

ضربان سنج ساخت Oxitone برای اندازه گیری روزانه سطح اکسیژن خون



نازنین گالشی


افراد مبتلا به بیماری های ریوی مثل آسم , سفتی مخاط و یا بیماری های مزمن انسدادی ریه (COPD) می توانند با دانستن سطح اکسیژن خود به  طور پیوسته تاثیر بهتری در پیشرفت بهبودی خود داشته باشند. Masimoضربان سنج  iSpO2 را به نمایش گذاشت که قابل اجرا بر روی گوشی های iPhone می باشد این سیستم دارای سنسور هایی می باشد که با قرار گیری بر نوک انگشتان و یا نرمه گوش به علت نزدیک بودن خون به سطح پوست ,دو موج از پرتو های میان بافت را به نمایش گذاشته و چگونگی متعادل شدن آٰن را به نمایش میگذارد.

 

 Oxitoneیک کمپانی در اسراییل ضربان سنجی را ایجاد کرد که در ساعت های مچی قرار می گیرد و سطح اکسیژن خون را تعیین می کند. راز فناوری Oxitone در استفاده از همکاری بین سنسور های نوری غیر تهاجمی در ماهیت های مختلف می باشد.این فناوری از سنسور های مکمل جریان خون استفاده می کند به گونه ای که از تکنیک انسجام پراکندگی نوری بهره می برند و باعث اندازه گیری پارامتر های ریولوژیکی خون می شوند.

کنترل بازو های نمادین توسط میمون ها بواسطه BCI


نازنین گالشی


BCI(واسط مغز و رایانه ) از مجموعه ای از سنسورها و اجزای پردازش سیگنال تشکیل می شود که فعالیت مغزی فرد را مستقیما به یک سری  سیگنال های اجتماعی یا کنترلی تبدیل می کند. در این سامانه الکترود های EEG در سطح پوست قرار می گیرند و میدان الکتریکی حاصل از فعالیت نورون ها را اندازه گیری می کنند سپس این امواج بررسی شده و ویژگی های مورد نظر استخراج می شود و از روی این ویژگی ها می توان حدس زد که کاربر چه فعالیتی را در نظر دارد.

هر ساله ما شاهد تصادف های شدیدی هستیم که خسارت های جانی مثل فلج شدگی را به دنبال دارد که بسیاری از انها ماندگار بوده و مبتلایان هرگز قادر به راه رفتن نخواهند بود. خبر خوب در این میان یافته های جدید و پیشرفت هایی است که امیدها را زنده می کنند. تازه ترین خبرها نشان می دهد دانشمندان در تلاشند با کمک روشهای درمانی حرکت را به بعضی از انها برگردانند.محققان دانشکده Duke توانایی کنترل اندام مجازی را در میمون ها به کمک BCI  ایجاد کردند.در ابتدا میمونهای رزوس از براب راحتی در حرکت از چوب هایی مثل عصا استفاده می کردند اما قرار گیری BCI در مغز انها باعث شد تا حرکات را با فکر خود مدیریت کنند. طراحی پیچیده تر و البته پیشرفته تر BCI باعث می شود تا بتوان مشکلات حرکتی خیلی از بیماران را حل کرد.

نظر شما چیست، چه آینده ای برای این رویکرد متصور هستید؟ 

10 تکنولوژی برتردر ورزش که المپیک را برای همیشه تغییر داد(قسمت 3)



علی وظیفه دوست صالح


Doppler Lidar -3

آرام بهمنی: تمام چیزی که در قایقرانی بادبانی وجود دارد، هم جهت کردن بادبان ها با باد است که منجر به پیشروی و حرکت قایق می شود. اما آیا برای تشخیص جریان های هوا، سرعت باد و همچنین اطلاعات مسیر باد، فقط باید انگشت خودرا خیس کرده و دستتان را به سمت بالابگیرید!!؟

در سال های گذشته قایقرانان از یک سیستم راداری استفاده می کردند که شبیه سیستم پیش بینی آب و هوایی بود که هر روز در تلویزیون مشاهده می کنید، اما این سیستم  زمانی که سرعت باد کم است و یا بادی وجود ندارد برای قایقران هایی که نیاز به کوچکترین جزئیات آب و هوایی دارند غیر قابل استفاده است. از این رو Doppler Lidar  طراحی می شود که با اسکن کردن یک محیط بسیار گسترده توسط پرتو های لیزر اطلاعات زیادی را در اختیار قایقران ها می گذارد، از جمله می توان به کوچکترین تغییرات در جهت و سرعت بادهای اطراف در یک ناحیه گسترده اشاره کرد.

10 تکنولوژی برتردر ورزش که المپیک را برای همیشه تغییر داد



علی وظیفه دوست صالح


2- کفش های قایقرانی  Adidas AdiStar:

آرام بهمنی: من همیشه فکر می کردم که قایقرانی ورزشی است در ارتباط با بالا تنه ، دست و بازوهاست اما در حقیقت من در اشتباه بودم !!! پایین تنه و پاها نیز به اندازه بالا تنه در این ورزش مهم و درگیر می باشند.در واقع نیروی لازم برای پارو زدن از طریق پاها تامین می شود، این نیرو به دست ها انتقال داده شده و با نیروی دست ها جمع می شود و منجر به حرکت قایق از طریق پارو ها می شود، برای وجود این پروسه به یک تیکه گاه ثابت و پایدار نیاز است، AdiStar شامل یک صفحه سبک اما ثابت با پایه های استوک مانند که این پایداری را تثبیت می کنند و در کل هدف از طراحی این محصول انتقال مستقیم نیرو از پاها به دست ها بوده است علاوه بر این، طراحی به گونه ای بوده است که همیشه پاها در دمای مناسب قرار می گیرند و تعادل دما با تنفس کفش به وجود می آید

ایمپلنت جلوگیری از خروپف



محمد سینا غیاثوند


آیا شما هنگام خواب خروپف میکنید ؟ آیا شما با خروپف هایتان باعث آزاد دیگر افراد خانواده هستید ؟ دیگر نگران نباشید یک کمپانی  بلژیکی وسیله جدید خود را به  نام Nyxoah با ساخت یک دستگاه جدید این مشکل را به آسانی حل کرده است .

قبل از معرفی دستگاه بهتر است کمی در باره ی خروپف و عوامل ایجاد آن اطلاعاتی داشته باشیم :

اختلال خواب باعث می‌شود که فرد در حین خواب موقتاً (بیش از ۱۰ ثانیه) جریان تنفسش قطع گردد. یکی از دلایل شایع آپنه بازدارنده خواب، بزرگ شدن لوزه‌ها یا ورم لوزه‌هاست (بافت‌هایی که در مجرای ارتباط دهنده بینی و حلق قرار دارند.) داشتن اضافه وزن یا چاقی نیز می‌تواند باعث این نوع اختلال خواب گردد. کسانی که دچار آپنه بازدارنده خواب هستند معمولاً خروپف می‌کنند، مشکل تنفسی دارند و در طول خواب به شدّت عرق می‌کنند. به دلیل آن که این اختلال، مانع از خواب مداوم و کافی است، فردی که دچار آن باشد در طول روز به شدّت احساس خواب آلودگی و تحریک‌پذیری می‌کند. کسانی که نشانه‌های آپنه بازدارنده خواب، مثل خروپف بلند یا خواب آلودگی فزاینده در طول روز، داشته باشند باید توسط پزشک مورد معاینه و درمان قرار گیرند.

حال این سیستم جدید چطور به کمک ما می آید ؟

Nyxoah از طریق کاشت در پشت زبان در طی یک عمل 15 دقیقه ای به وسیله شوک های الکتریکی به عصب زبان را تحریک کرده و هوای خروجی از دهان را کنترل می کند و در کل وضعیت را نسبت به گردش هوایی سیستم تنفس می سنجد . neurostimulator  که انرژی این ایمپلنت را تامین می کند در یک پک باطری در زیر چانه جای گرفته است که در زمان استفاده نصب می شود . ابن طرح در حال حاضر فقط ثبت و اختراع شده است و نمونه ای ار آن تولید نشده است.

 

نگاهی دیگر به مچبند های Basis B1 با سیستم عامل Body IQ



نازنین گالشی


Basis یک کمپانی سازنده وسایل مربوط به بدن سازی یا ورزشی می باشد  که مچبندی با نام تجاری Basis B1  را عرضه کرد که این مچبند دارای مزیت ها و ایرادهایی بود که یکی ار نکات منفی مجهز نبودن به نرم افزار هایی برای تعامل با اپلیکیشن های گوشی بود .حال این کمپانی با مجهز کردن این مچبند با سیستم عامل Body IQ   ناظر پیشرفت چشم گیری در عملکرد آن بوده است .

تکنولوژی Body IQ  این قابلیت را به Basis B1  می دهد تا فعالیت های کاربر را به طور همزمان کنترل کرده و اطلاعات را به طور پیوسته به نمایش بگذارد. این تکنولوژی توانایی این را دارد تا بین پیاده روی ساده , دویدن و حتی دوچرخه سواری تمایز ایجاد کرده و با توجه به نوع حرکت اطلاعاتی مثل میزان کالری مصرفی را  در اختیار کاربر قرار داده و این توانایی باعث می شود تا دیگر نیاز نباشد کاربر اطلاعاتی مثل نوع حرکت را خودش در اختیار سیستم قرار دهد.همچنین این مچبند قادر به  اندازه گیری روند تعریق و میزان درجه حرارت پوست در طول ورزش می باشد و قادر به مشاهده کلیه جزییات بر روی pc و یا گوشی های هوشمند می باشد.

علاوه بر Basis B1  دو محصول مشهور دیگر با عنوان Fitbit Force و Nike Fuelband SE وجود دارند که فقط قادر به اندازه گیری فعالیت هایی مثل راه رفتن و دویدن را دارند و نمی توانند حرکتی مثل دوچرخه سواری را تشخیص دهند و این مچبند ها با ارزش $199 قابل دسترس می باشد.

جدید ترین دستگاه حجامت (حس هفتم بیوسیستم)



محمد سینا غیاثوند

خوب است ابتدا از حجامت اطلاعاتی داشته باشیم :

حجامت یا کوزه انداختن تر به یک روش درمانی سنتی عربی و همچنین طب سنتی ایرانی و طب اسلامی گفته می‌شود که برگرفته از روش قدیم تر کاپینگ تر در طب سنتی چین است. در طب سنتی کاپینگ به معنی ایجاد خلا بر روی نقاط خاصی از پوست بدن با وسیله‌ای همچون بادکش است که برای رسیدن به اثرات درمانی خاصی انجام می‌شود. در حجامت یا کاپینگ خیس قبل از ایجاد خلا خراش‌هایی روی سطح پوست ایجاد می‌شود تا ایجاد خلا منجر به خروج خون از بدن شود. کاپینگ از روش‌های باستانی درمان است که علاوه بر چین در یونان نیز توسط بقراط به عنوان یک روش درمانی ذکر شده است. کاپینگ تر علاوه بر جهان اسلام در اروپا نیز تا قرن ۱۸ مورد استفاده بوده ولی با فراگیر شدن طب تجربی و مهجور شدن تئوری اخلاط چهارگانه این روش نیز به تدریج منسوخ شده است.

دستگاه حس هفتم بیوسیستم

حال دانشگاه کمبریج ، ماساچوست جدید ترین روش حجامت را به وسیله ابزار جدید ساخته شده توسط مهندسان پزشک خود معرفی کرده است . این پلت فرم TAP در آزمایش های بالینی مورد تصویب CE Mark می باشد که تا پایان سال تاییدیه FDA را نیز کسب خواهد کرد . این پلت به اندازه 5 سانتی متر می باشد که از طریق میکرو سوزن  در لایه های فوقانی پوست نفوذ کرده و تا 20 میکرولیتر خون را از پوست مکش می کند . این خون کشیده شده توسط بیماران قابل مشاهده نمی باشد و داخل دستگاه پنهان می ماند. به دلیل کوچک بودن سوزن های این دستگاه دیگر هیچ دردی توسط بیماران احساس نمی شود و دیگر نیازی به پیدا کردن یک رگ خوب برای حجامت نیست. برای استفاده از این دستگاه کافی است یک بار دکمه روی آن را فشار دهید تا خون مکیده شود و پس از اتمام کار مجدد دکمه را فشار داده تا خون خارج شود.


OrSense دستگاه مانیتورینگ هموگولوبین خون




محمد سینا غیاثوند


کم خونی یا آنمی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول‌های قرمز و یا هموگلوبین کافی در خون وجود نداردهموگلوبینی که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد باعث می‌شود تا اکسیژن به گلبول قرمز متصل شده و توسط مویرگ‌ها به بافت‌های مختلف بدن برسد. ازآنجایی که تمام سلول‌های بدن انسان برای زنده ماندن به اکسیژن وابسته‌اند، کمبود آن باعث هیپوکسی شده و گسترهٔ وسیعی از مشکلات را به‌همراه دارد.

کم خونی انواع گوناگونی دارد که هر یک علت خاص خود را دارند. این بیماری بر اساس‌های گوناگونی طبقه‌بندی می‌شود، مثل ریخت‌شناسی گلبول‌های قرمز، مکانیسم‌های اتیولوژیک و غیره. سه دستهٔ اصلی عبارتند از: از‌دست رفتن حجم زیادی از خون (خون‌ریزی‌های حاد یا مزمن)، ازبین‌رفتن سلول‌های خونی (همولیز) و کمبود تولید سلول‌های خونی .

OrSense یک دستگاه بسیار جدید مانیتورینگ هموگولوبین (HB) ، اشباع محیطی اکسیژن(SPO2)  و پلتیسموگرافی ( انقباض انگشت شست به همراه ضربان قلب ) است . این مانیتورینگ کاهش یا افزایش هریک از فرایند های نام برده را از حد استاندارد خود به پزشکان اطلاع می دهد .سیستم این دستگاه از طریق اتصال یک انگشت بست به مانیتورینگ میباشد . در این انگشت بست توسط حسگر های بسار حساس تغییر فشار سطح انگشت توسط خون اندازه گیری شده و از طریق استفاده از یک سیگنال نوری بسیار قوی با نویز بالا و دریافت این نور توسط سنسور مخصوص (طیف سنج انسداد ) می تواند مواد ترکیبی داخل خون را بدون درد و خون ریزی بررسی کند .