گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر
گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

کوچک و سریعترین نانو موتور جهان

نسیم نیکنامی


محققان در دانشکده cockrell در دانشگاه تگزاس کوچک ترین، سریعترین و کارآمدترین نانو موتور مصنوعی در پردازش اطلاعات را ساختند. ابن نانو موتور گام بزرگی در جهت توسعه ی ماشین آلات کوچک است که می تواند در بدن حرکت کند و انسولین بدن را در افراد دیابتی کنترل کند همچنین می تواند سلول های سرطانی را بدون آسیب رساندن به سلول های دیگر درمان کند. این نانو موتور سرعت فوق العاده بالایی دارد و می تواند انرژی الکتریکی را به حرکت مکانیکی در مقیاس 500 بار کوچکتر از یک دانه نمک تبدیل کند. این نانو موتور به 3 بخش تقسیم می شود که شامل ترکیب سریع مواد بیوشیمیایی، پمپاژ و انتقال آنها از طریق مایعات است. ابعاد این نانو موتور 1میکرومتر است که می تواند در داخل یک سلول قرار گیرد و به مدت 15 ساعت به طور مداوم با سرعت 18000 RPM که به اندازه ی سرعت موتور یک هواپیمای جت است بچرخد. محققان بر این باورند که از این نانو موتورها می توانند برای کنترل داروهای بیوشیمیایی و رساندن آنها به سلول ها استفاده کنند همچنین این نانو موتورها اولین از نوع خود می باشند که از آنها برای انتشار دارو از سطح نانو ذرات می توان استفاده کرد.

دستگاه جدید تصویربرداری برای تشخیص سرطان سینه

محمد حسین میرزایی :

یکی از شایع ترین بیماری ها در زنان سرطان پستان است.که تقریبا اکثر خانم ها با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند.

در راستای پیشگیری و بهبود این بیماری مطالعات زیادی انجام شده است و دستگاه های متعددی در این راستا ساخته شده است که جدید ترین این دستگاه ها Invenia ABUSاست.که متخصصان با استفاده از این دستگاه می توانند سرطان پستان را غربال گری بنمایند.این بیماری بیشتر در بافت های متراکم سینه رخ می دهد که همین بافت ها باعث می شوند که برخی از دستگاه های تشخیصی نتوانند به درستی کار خود را انجام دهند.دستگاه ذکر شده دارای فناوری تصویربرداری 3Dمیباشد که میتواند به سرعت از بافت های متراکم پستان تصویربرداری بنماید که مدت زمان انجام این فرایند در حدود 15 دقیقه است.این دستگاه سرطان های خوش خیم و بدخیم را تشخیص می دهد.این دستگاه دارای سیستم پردازش تصویر پیشرفته است که هر پیکسل را به صورت مجزا تجزیه می کند و در نهایت یک تصویر با کیفیت و وضوح بالا به ما ارائه می دهد.و در ان الگو ریتم های پیشرفته ای وجود دارد که باعث افزایش کیفیت تصویر می شود و نمی گذارد حواس رادیولوژیست به اطراف و سایر چیز ها پرت شود و دستگاه دارای صفحه ی لمسی (PTC)است و می تواند تصاویر را ذخیره و مدیریت بکند. این دستگاه دارای راهنماهایی است که برای پزشکان و کاربران آن طراحی شده است.این دستگاه از طرف سازمان جهانی بهداشت و درمان (GE) تایید شده است و دارای تائیدیه ی FDA از این سازمان می باشد.

هیدروژلهای مؤثر برای درمان زخم های حاصل از سوختگی

محققان در مؤسسه مهندسی زیستی و فناوری نانو در مطالعات حیوانی در سنگاپور یک nanogel ساختند که بسیار در ترویج بهبود زخم ها و سوختگی های درجه دوم و سوم عالی است.مواد بکار رفته در این هیدروژل پپتید است که مانند یک داربستی که سلول میتواند در آن رشد کند ، کار میکند.

هنگامی که آب به این داربست اضافه شود پپتیدها به طور طبیعی با هم تبدیل به الیاف می شوند و آب را در داخل خود به دام می اندازد، این کار باعث میشود که رطوبت هیدروژل برای رشد سلولی حفظ شود.محققان همچنان در مقابل این هیدروژل از پانسمان سیلیکونی هم استفاده کردند که آن هم برای بهبود زخم بسیار مناسب است.

در مطالعات حیوانی، هیدروژل تنها پس از دو هفته نزدیک به ۱۰۰٪ باعث بسته شدن زخم می شود، اما پانسمان سیلیکون ، در همان مدت زمان فقط ۶۳٪ از منطقه زخمی را میبندد.

این کار بر روی پپتیدهای ذکر شده در سال ۲۰۰۹ توسط دکتر شارلوت هاوزر که رهبر تیم و محقق اصلی بود کشف شده است.

پپتیدهایی که در گذشته استفاده میشد از نوع آلیفاتیک بودندو از اسید آمینه های کمتری در مقایسه با پپتیدهای امروزه استفاده می شد.

امید بر این است که این پپتیدهای جدید طوری مورد استفاده قرار گیرد ، به منظور توسعه جایگزین پوست مصنوعی برای سوختگی های عمیق.

انتقال بی سیم انرژی به تراشه های پزشکی

مهندس Ada Poon از دانشگاه استنفورد یک سیستم جدید ایجاد کرده است که می تواند انرژی را به صورت بی سیم به عمق بدن به منظور استفاده ی ابزارهای کوچک الکترونیکی پزشکی درون بدن مانند ضربان ساز قلب، محرک های عصبی و یا سنسورها و دستگاه های جدید منتقل کند. هدف از ایجاد این سیستم جدید از بین بردن باتری ها و سیستم های شارژ بزرگ است که استفاده ی بیشتر از دستگاه ها و ابزارهای پزشکی را محدود می کنند. همچنین این فن آوری راه را به سوی نوع جدید درمان که در آن لوازم الکتریکی جای داروها را می گیرند نیز باز می کنند.

تیم Poon دستگاهی کوچکتر از یک دانه ی برنج ساختند که مانند یک ضربان ساز عمل می کند. این دستگاه به صورت بی سیم و با نگه داشتن یک منبع شارژ به اندازه ی یک کارت اعتباری خارج از بدن شارژ می شود. این کشف نسل جدیدی از میکروایمپلنت ها است که می تواند بر کارکردهای حیاتی عمق بدن، سیگنال های عصبی مغز و سیستم انتقال دارو و مناطق آسیب دیده به طور مستقیم نظارت کند.