گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر
گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

ایمپلنت 3D مفصل ران

پزشکان و دانشمندان Sauthampton اولین جراحی مفصل ران را به وسیله ی سلول های بنیادی استخوان و ایمپلنت 3D hip، انجام دادند. مفصل hip چاپ شده ی 3D از تیتانیوم ساخته شده و برای ساخت آن از CTاسکن بیمار و CAD CAM به منظور مطابقت نمونه با اندازه های دقیق بیمار و کاهش خطر عمل جراحی دوم استفاده شده است. کاشت این ایمپلنت باعث ایجاد یک socket جدید برای سر استخوان فمور می شود. در قسمت پشت این ایمپلنت محققان از graftهای حاوی سلول های بنیادی به عنوان یک Filler (پرکننده) به منظور جلوگیری از خوردگی استخوان استفاده کردند. سلول های مغز استخوان بیمار با graftها برای نگه داری و جلوگیری از، از بین رفتن سلول های بنیادی استخوان های پشت و اطراف ایمپلنت پیوند می خورند و در graft های استفاده شده در این عمل از یک داربست استخوانی به منظور خون رسانی استفاده شده است. شکستگی و پوکی استخوان به علت تروما یا بیماری های دیگر یک مشکل بالینی، اجتماعی و اقتصادی قابل توجه می باشد که استفاده از ایمپلنت های طراحی شده ی دقیق و متناسب با بیمار فرصت بسیار مناسبی برای بهبود کیفیت زندگی است.

( در تصویر بالا قسمت های بنفش ایمپلنت 3D چاپ شده و قسمت های نارنجی پیوند سلول های بنیادی است.) 

دستگاه اکسیژن ساز

وجود اکسیژن تازه در بیمارستان ها و مراکز درمانی از اهمیت بالایی بر خوردار است که این اکسیژن تازه و سالم توسط دستگاه های اکسیژن ساز تولید می شود.که ما در اینجا به معرفی نسل جدید دستگاه های اکسیژن ساز می پردازیم.نام این دستگاه ،دستگاه هواپزشکی و سیستم خلاء می باشد. این دستگاه در کارخانه هوا دارویی تولید شده است و دارای کمپرسور های اسکرو  lurbicatedمی باشد که مورد تایید سازمان بهداشت اروپا برای کیفیت اکسیژن می باشد.این دستگاه دارای تاییدیه ی ISO 7396-1 نیز می باشد.

قرص ارتعاشی برای درمان یبوست

یبوست بیماری است که در سرتاسر جهان ملیون ها نفر به آن مبتلا می باشند . برای درمان این مشکل داروهای زیادی وجود دارد اما همه این داروها دارای عوارض جانبی زیادی از جمله تهوع، استفراغ، اسهال،نفخ ،درد شکم و واکنش های آلرژیک می باشند .
قرص ارتعاشی با دارا بودن یک موتور کوچک داخلی و بر نامه ریزی که دارد 5الی 6 ساعت بعد از بلعیدن  با نرخ 3 بار در دقیقه ارتعاش می کند از طریق تحریک مکانیکی باعث انقباض روده می شود . این قرص بر روی 26 بیمار که دارای یبوست مزمن بوده اند تست شده است و نتایج  نشان می دهد عوارض جانبی معمول را به دلیل عدم تعادل الکترولیتی ندارد  چون که با تقلید از فیزیولوژی طبیعی بدن  عمل می کند.

صفحه نمایش جراحی جدید شرکت بارکو

شرکت بارکو صفحه نمایش جراحی جدیدی با وضوح ویدئویی بالا روانه ی بازار کرده است. MDSC-8258 صفحه نمایش کاملا رنگی همچنین قادر به نمایش DICOM-compliant رنگی و سیاه سفید در روشنایی  700 cd/m²  می باشد با نسبت کنتراست 4000:1 که  به طور همزمان تصاویر فلوروسکوپی و تصاویر و ویدئو قبل از جراحی را همانند  یک آندوسکوپ نمایش می دهد.

وضوح تصویر این مانیتور3840x2160  است که 4 برابر 1080p بهترعمل می کند.

مانیتور برای مدیریت تمامی این داده ها  نیاز به یک ورودی DVI دوگانه دارد، که از دو منبع مختلف قادر به استفاده باشد.

وزن سبک و نازک بودن از دیگر مزیت های این مانیتور نسبت به سایر مانیتورهای جراحی می باشد.

سازگاری کامل با تمامی سیستم های اتصال موجود دارد. MDSC-8258 بارکو در سه مدل موجود می باشد: علاوه بر مدل استاندارد MDSC-8258 L، یک مدل همراه با یک منبع تغذیه ی اضافی است MDSC-8258 RL و مدل دیگر علاوه بر منبع تغذیه دارای شیشه ی محافظ در جلو MDSC-8258 RLG میباشد.

تحریک مغزی برای درمان افسردگی و بازتوانی سکته مغزی

این دستگاه که توسط یک شرکت فنلاندی طراحی وساخته شده است  پس از دریافت تأییده از اتحادیه اروپا توانسته است وارد بازار شود، این دستگاه بعد از انجام MRI مناطق مختلف مغز را با استفاده از تحریک مغناطیسی مورد هدف قرار میدهد.افراد بعد از سکته مغزی معمولا یک دوران نقاهت را طی می کنند که در این دوران از دستگاه ها و ابزار مختلفی برای توانبخشی استفاده می کنند این دستگاه ها برای تمام بیماران به یک صورت مشترک عمل می کند که این امر منجرب به بروز مشکلات حرکتی در بیماران می شود، اما این دستگاه این قابلیت را دارد تا بادقت بالا و به صورت انحصاری به وسیله سیستم (NBT Nexstim)ناوبری خوشمغز را به وسیله MRI اسکن کند و سپس با استفاده از میدان مغناطیسی مناطق از قبل تعیین شده را مورد تحریک قرار می دهد  با این روش می توان عوارض ناشی از سکته مغزی را تاحد قابل قبولی کاهش داد.

هیدروژل حاوی سلول های بنیادی

شکستگی استخوان سبب آسیب رسیدن به بافت های نرم اطراف می شود اما با پیشرفت های جدید در زمینه های مختلف، به خصوص در زمینه ی سلول های بنیادی، امروزه می توان سلامتی را تا وضعیت مطلوبی به بیماران بازگرداند.

محققین دانشگاه Rice هیدروژل ویژه ای ساختند که در دمای اتاق به صورت مایع اما در دمای بدن به حالت جامد تبدیل می شود. هیدروژل را با سلول های بنیادی فرد ترکیب کرده و به استخوان تزریق می کنند، ترکیب سفت شده و درمحیط کشت حاصل، سلول ها تمایز یافته و رشد می کنند. قبل از تزریق این ترکیب، مواد دیگری به هیدروژل اضافه می نمایند تا چنانچه در داخل بدن مجددا شکستگی رخ دهد، سلول های بنیادی به سرعت رشد و فضای خالی را پر کنند.

فناوری جدید علم بیونیک


سیستم لمسی علم بیونیک یک علم جدید در پروتز است، که فناوری جدیدی را جهت افزایش فعالیت اندام فوقانی (دست مصنوعی) به وجود آورده است.به عنوان مثال نشستن در مقابل کامپیوتر و تایپ کردن با این دست بسیار راحت است.

جنس این دست نزدیک به پوست دست است به طوری که میتواند روی touch لوازم لمسی اثر کند. فعالیت های این دست توسط یک برنامه در تلفن همراه میتواند عمل کند. این برنامه میتواند 36 عمل را برای دست فراهم آورد و فقط با سیستم عامل اندروید ساخته شده است.

فیبرهای قابل پوشش ذخیره ساز انرژی

دانشمندان فیبرهایی ساختند که می تواند انرژی را در خود ذخیره کند. این فیبرها مانند لباس پوشیده می شوند و به عنوان ارائه دهنده ی انرژی الکتریکی برای مانیتورها و تجهیزات پزشکی و دستگاه های الکترونی کوچک به کار می رود. در واقع این خازن با ظرفیت بسیار بالا یک بسته ی شبکه ای از گرافن و نانو لوله های کربنی است که به خوبی انرژی را ذخیره و نگه می دارد که این مزیت بزرگی در مقایسه با باتری های لیتیومی قدیمی است. ظرفیت ذخیره سازی حجم این باتری (چگالی انرژی حجمی) 6.3 میکرو وات در هر میلی متر مکعب است که دارای بالا ترین حجم است. این فیبرها سرعت شارژ و آزاد کردن انرژی بسیار بالاتری نسبت به یک باتری معمولی دارند و این به دلیل ساختار فیبرو هیبریدی است که سطح دسترسی بسیار رسانا و بزرگتری دارد. این دستگاه انعطاف پذیر نیز هست و در طی آزمایشات شک های مکانیکی، کار خود را بدون از دست دادن عملکرد به خوبی انجام داد. از این باتری های فیبری علاوه بر دستگاه های پزشکی خانگی، در ایمپلنت ها، باتری سلول های خورشیدی، سلول های سوخت های زیستی و سنسور برای سیستم های الکتریکی و انعطاف پذیر قابل پوشش نیز استفاده می شود.

کلاژنی برای زانو، ژلی با عملکرد مشابه ایمپلنت کشف شد

میلیونها نفر از اسیب غضروف زانو رنج میبرند. درمان با جراحی نه تنها دردناک است, بلکه پس از گذشت زمان میتواند منجر به استئوارتریت شود.وقتی عضوی در معرض دوره بیماری قرار میگیرد دی شوک محافظ شده ایی غضروف جذب شده که استخوان در ناحیه مفصل را پوشش میدهد را حذف میکند.این فرایند تا زمانی که استخوان عملکرد واقعی خود را از دست بدهد و در نهایت نیاز به عضو مصنوعی واجب شود,ادامه میابد.یک شرکت بیو تکنولوژی قادر به کشف پروسه ایی  با حداقل تهاجم عوامل بیگانه از جراحی ارتوپدی برای درمان نقض غضروف شد که در این روش او ژل به عنوان ایمپلنت استفاده میشودکه این ایمپلنت کلاژنی مایع او طریق سرنگ های مخصوص تزریق میشود.پس از تزریق غضروف و سلول بنیادی از بافت اطراف به این ژلها ملحق شده وبه تحریک خود شفا غضروف منجر میشود.پس از بررسی این کلاژنها پس از 6 ماه به طور کامل اثر خود را میگذارند و این کمبود جبران میشود.

تناسب اندام با نظارت و کنترل کالری و اکسیژن خون

پیش از این گجت های مختلفی معرفی شده اند که اغلب آنها به مانیتورینگ علائم حیاتی کمک می کنند. اخیرا ساعت مچی ای طراحی شده که میتواند مقدار اکسیژن خون را در هنگام ضربان قلب و همچنین در طول خواب نشان دهد.این سیستم دارای یک صفحه نمایش لمسی است که اجازه میدهد تا کاربر از طریق خروجی های مختلف مقدار اکسیژن خون را در لحظه بفهمد، همچنین این سیستم تعداد کالری های سوزانده شده را هم نشان میدهد.این ساعت را حتی میتوان بر روی یک قطعه از لباس نیز قرار داد.این دستگاه 120 دلار قیمت گذاری شده و در رنگ های سیاه، سفید و آبی در دسترس میباشد.