گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر
گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

اختراع ابزاری آنلاین جهت تجسم پروتئین ابولا به منظور ایجاد راهی برای درمان




محققان در سراسر جهان به این درک رسیده اند که ویروس ابولا با رفتار هایش به سرعت قابل انتقال به دیگران است به همین دلیل سعی دارند درمانی برای عفونت ابولا به وجود آورند.برای کمک به این هدف یک تیم دانشمند در دانشگاه johns Hopkins یک ابزار آنلاین را معرفی کردند که قادر به تشخیص جهش ژن ابولا و چگونگی اثر پروتئین ابولا است.نام این ابزار MuPIT است که مخفف  Mutation position Imaging Toolkit می باشد که در همه نقاط جهان قابل استفاده است.برای استفاده از این ابزار محققان باید اطلاعات جامع و کاملی از چگونگی رخ دادن جهش داشته باشند تا بتوانند واکسن مناسب و داروی متناسب با این هدف (جهش) به وجود آورند.

بر اساس توضیحات مطبوعات دانشگاه johns Hopkins برخی جزئیات عبارت اند از:

تیم karchin طراحی جدید ابزار نمایش دیجیتال خود را با ویژگی اتصال به مرورگر که ژنوم ابولا را نمایش می دهد، منتشر کرد.مرورگر  ucsc اطلاعات دقیقی از ژنتیک ویروس نمایش می دهد. تیم محققان johns Hopkins موفق به نمایش 3D پروتئین ابولا شدند و از این طریق توانستند به آسانی به تفسیر مفاهیم کاربردی از جهش و ارتباط آن با تکامل ویروس ابولا و آسیب پذیری های بالقوه ی آن بپردازند. نرم افزار MuPIT بنا به درخواست David Haussler محقق بیوانفورماتیک که یکی از مشاوران فارغ التحصیل karchin بود، ابداع شد. از این نسخه برای اولین بار بر روی نمونه خون بیماران مبتلا به ابولا در غرب آفریقا استفاده شد که توانست جهش 101 توالی ژنوم ویروسی را نشان دهد.

سنسوری برای اندازه گیری آب ریه




در حال حاضر یک تیم از محققان دانشگاه هاوایی یک راه جدید برای اندازه گیری آب ریه همراه با بسیاری دیگر از عاتیم حیاتی طراحی کرده اند .
یک سنسور اندازه سکه به قفسه سینه بیمار چسبانده میشود و ماکروویو و نتیجه گیری را منتشر میکند . از آنجا که توانایی برای ماکروویو به منظور نفوذ به بدن استفاده میشود میتوان طیف گسترده ای از اطلاعات را استخراج کرد .
سطح آب در ریه ها میتواند واکنش بیمار به دارو ، اثر درمان برای بیماران سوختگی ، مهمتر از همه میزان نارسایی قلبی را نشان دهد .
برای دریافت یک سیگنال روشن از یک فرستنده ماکروویو کوچک استفاده شده که پرتوهای محکم با امواج متمرکز می فرستد و پس از رفتن امواج منعکس شده اعمال الگوریتم ها بر روی گوشه هوشمند یا کلمپیوتر پردازش میشود .
ابتدا این سنسور فقط برای اندازه گیری آب ریه استفاده شد اما توانایی اندازه گیری نشانه های قلب ، تنفس ، حجم خون پمپاژ شده را دارد .

صفحات لمسی 17 مگاپیکسلی Grayhill برای کاربرد های پزشکی




l صفحات نمایشی لمسی جدیدی با وضوح بسیار بالا توسط کمپانی Grayhil برای کاربرد های پزشکی ارائه  شده است. این صفحه نمایش ها فقط با دستکش های پزشکی قادر به کارند همچنین قابلیت ضد عفونی کردن را نیز دارند. می توان آنها را در برنامه های کاربردی جراحی , برای مرور تصاویر رادیولوژی , و دسترسی به اطلاعات بیمار استفاده کرد .

وتی ژن خونریزی های شدید را در چند ثانیه متوقف می کند



کاملا واضح است که متوقف کردن خونریزی های شدید به سختی امکان پذیر است، با این وجود برای نجات جان شخص این کار باید تا آنجایی که ممکن است به سرعت انجام شود. مادامیکه شریان بندها در موقعیت های خاص مشغول به فعالیت هستند برای قسمتهای دیگر بدن کاربردی ندارند و حتی وقتی کار خود را به خوبی انجام می دهند استفاده بیش از حد آنها ممکن است به آسیب پیرامونی بافت منجر شود. "جو لاندولینا"، یک مخترع جوان نیویورکی ،وتی ژل را که به نظر میرسد حتی در جراحت های بسیار شدید مثل یک جادو عمل می کند،اختراع کرده است.این محصول هنوز برای استفاده انسانی در دسترس نیست اما پیش از این برای استفاده دامپزشک ها در دسترس قرار گرفته است.

"جو"  اخیرا با "تد گلوبال  2014"  صحبت کرده ، نحوه کار وتی ژل را توضیح داده و نمونه ای از قابلیت های بند آورنده خون آن را به نمایش گذاشته است:

وتی ژل ، اولین محصول سانریز،منحصرا برای دامپزشکان جهت متوقف کردن خونریزی داخلی و خارجی طراحی شده است.این ژل لخته شدن طبیعی خود را فعال می کند و از ترکیبات سازگار با زیست که می توانند مستقیما جذب بدن شوند تشکیل شده است. وتی ژل با دوباره جمع شدن روی محل زخم همانند بافت خارج سلولی بدن می شود و تولید فیبرین که لخته کردن سریع خون را برای   بدن امکان پذیر می کند، سرعت می بخشد

محققان برای ارتقاء دستگاههای قوی مختص راه رفتن ، از افرادی که از پروتزاستفاده می کنند، بهره می گیرند




تجهبزات پروتزی می توانند بر حسب توانایی ها، قدرت و پاسخگویی شان کاملا پیشرفته باشند.اما غالبا، این وجه مشترک آنها با بدن انسان است که خواسته های فرد را تفسیر می کند و در اغلب موارد به شکست منجر میشود .فعال سازی نا خواسته یک پروتز می تواند کاملا خطرناک باشد و به صورت بالقوه منجر به افتادن و یا آسیبهای بیشتر شود. برای جلوگیری از چنین پیش آمدهایی و کمک به این تجهیزات برای عملکرد مطمئن تر،محققان در دانشگاه ایالت کالیفرنیای شمالی،با این هدف که چه خطاهایی مشخصا خطرناک هستند و چگونگه باید به آنها پرداخت ، خطاهای موجود در یک پروتز خاص را معرفی می کنند.

این محققان دریافته اند که خطاهای سیستمی برای افرد دارای پروتز، بسیار خطرناک تر از دیگر خطاها هستند.و این افراد به سختی متوجه بعضی از این خطاها میشوند. به طور کلی این رویدادهای منفی بود که مدت طولانی تر ادامه پیدا می کرد و این امر وقتی اتفاق می افتاد که روی پروتزی که مشخصا مد نظر بود ،وزنی اعمال می شد.در اینجا یک نمونه از آزمایشی که تیم محققین روی آن  کار می کردند، آمده این آزمایش بروز خطاهایی که مشکل چندانی برای فرد ناقص العضو ایجاد نمی کنند را، نشان می دهد.

دانشجویان یک مچ بند ردیاب صوتی برای کمک به افراد نابینا ساختند




اگرچه خفاش ها تقریبا کور هستند، اما آنها به لطف توانایی شگفت انگیزشان با استفاده از انعکاس صدا مسیر خود را ردیابی می کنند. بطور طبیعی، به نظر میرسد که ردیاب صوتی (sonar) می تواند به افراد نابینا کمک کند تا محیط خود را بخوبی شناسایی کنند.
بنابراین یک تیم دانشجویان در دانشگاه  Wake Forest، یک دستگاه مچ بند که بطور ذاتی از حس پژواک خفاشان تقلید میکند توسعه دادند، البته نسبتا ابتدایی در مقایسه با نوع واقعی آن. این واحد دارای جفت سنسورهای ردیاب صوتی است که صوتی با فرکانس بالا منتشر می کند و قادر به اندازه گیری فاصله تا اشیاء بر اساس بازگشت پژواک است.
بر این اساس، پوشنده مچ بند احساس میکند تغییرات در فرکانس ها، وابسته به میزان نزدیک بودن اشیاء در مقابل اوست.
این تیم یک دانشجوی نابینا  که بطور معمول از یک سگ راهنما برای شناسایی اطرافش کمک می گرفت، جهت تست دستگاه استخدام کرد و او با پوشیدن مچ بند با موفقیت قادر به تشخیص درهای بسته در مسیرش بود. برنامه بعدی آنها کوچکتر کردن دستگاه بود و تلاش برای اینکه برق کمتری مصرف کند بطوریکه آن بتواند با یک باتری داخلی کار کند.
اجزای فعلی این دستگاه، هزینه ای کمتر از 60 دلار دارد، که بدان معنی است که این تکنولوژی ممکن است روزی به یک محصول واقعی تبدیل شود.
لینک خبر

کاتتر پزشکی fortrex




کمپانی covidien ترخیص FDA  برای کاتتر پزشکی جدید خود را دریافت کرد.این کاتتر لوله ای با توجه به انعطاف پذیری و باریک بودن خود به راحتی جهت ردیابی به درون عروق مسدود شده و پر پیچ و خم بیماران دیالیزی راه پیدا می کند از دیگر ویژگی های این دستگاه طبق گزارشات کمپانی این است که می تواند به اندازه کافی در پیرامون شریان ها حرکت کرده و میزان دسترسی در طول انجام همودیالیز را بهتر کند. از جمله اهداف درمانی این دستگاه : فشار های غیرمستقیم , متوالی و منظمی است  که باعث می شود در قسمت آسیب دیده تمرکز کرده و میزان موفقیت درمانی را بالاتر ببرد. 

لینک

iHeart فیزیولوژیکی:نگاه اجمالی به سلامت قلب و عروق و بهداشت و درمان


تیمی از تورنتو سیستم تنظیم کننده پالس اکسیمتری را طراحی کردند که سن فیزیولوژیکی را از طریق ضربان قلب گرفته شده از انگشتان را تخمین میزند.این سیستم مبتنی بر الگوریتمی برای برای تعیین سرعت موج پالسی نسبت به زمان عمل میکند.فاکتور زمان برای عبور پالس از خون از مسیر رگ بسیار اهمیت دارد.این معیار به شدت با سختی شریانها و تجمع پلاکها در ارتباط است.عروق سفت تر کانالی است که سرعت عبور پالس در آن زیاد است و در نتیجه زمان کمتری میگیرد.این معیارها پیش بینی کننده قوی مرگ ناشی از مشکلات قلب-عروقی میباشند

لینک