گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر
گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

لنز جدید که می تواندایمل ها را چک کند

محققان دانشگاه واشنگتن و آلتو فنلاند اولین لنز کامپیوتری را طراحی کرده اند که افراد می توانند به روز رسانی اطلاعات را مشاهده کنند . این لنز شامل تنها یک پیکسل می باشد که هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.افرادی که از این لنز استفاده می کنند می توانند علاه بر دیدن ایمیل از برنامه های کاربردی مانند بازی ناوبری و برنامه های سلامت مانند تشخیص میزان گلوگز خون استفاده کنند.این لنز شامل یک مدار یک پارچه برای ذخیره انرژی و انتقال آن به یک مدار از جنس یاقوت کبود شامل یک LEDتک رنگ آبی می باشد . این لنز بر روی چشم خرگوش تست شده است.این نتایج در مجله IOPچاپ شده است.

ساخت دستگاهی برای اندازه گیری نیرو و فشار بین ایمپلنت ها و اندام بدن

به تازگی اندام مصنوعی به مدل پیشرفته تری تبدیل شده اند.در بعضی موارد حتی قابلیت بیشتری نسبت به اندام طبیعی دارند.امروزه همه این ایمپلنت ها و اندام مصنوعی خصوصا برای جانبازان کاملا مناسب حالشان نیست.به این خاطر است که برای هر یک از افرادی که یکی از اندام خود را از دست داده اند راه های مختلفی برای توان بخشیدن وجود دارد و همین طور نصب ایمپلنتها باید طوری باشد که فشار وارده به نقاط مختلف باید موزون باشد.بیماران مجبورند با متخصصین در شکل گیری درست همکاری کنند و همینطور تلاش تیم برای جا انداختن درست طی مراحل متعدد نیز تاثیر دارد.اکنون محققان قادر به ساخت یک لینک الکتریکی شده اند که نیرو های که بین فرد و ایمپلنتها وجود دارد ارزیابی کرده که  برای کمک بهتر و قرار دادن بهتر ایمپلنتها بسیار موثر می باشد.در طول این دستگاه سنسور هایی وجود دارد که  فشاری را به داخل سوکتی ایجاد می کند  ومنجر به جلوگیری از صدمه به بافت میشود و ایمپلنت خیلی راحت در جای خود قرار میگیرد.در هر صورت محققان بر این باورند که در در آینده ایی نه چندان دور یک پریز الکتریکی اختراع خواهند کرد که قابل تنظیم میباشد که می تواند پوشش اناتومی سوکت ها را تغییر دهد.

تحقیقات جدید برای معکوس کردن روند پیری

محققان شرکت PhysioAge با همکاری مرکز ملی سرطان اسپانیا به تازگی توانسته اند یک ژن جدید را کشف کنند که نام آن را TA-65 گذاشته اند ،که می تواند ژن تلومر را در انسان فعال کند .فعال شدن این تلومر باعث کوتاه شدن تلومرها که در انتهای کروموزوم ها قرار دارند می شود .که در نتیجه باعث کاهش روند پیری یا حتی توقف آن می شود .در نتیجه حداکثر طول عمر را به 125 سال می رساند.این محققان ادعا می کنند TA-65 می تواند در درمان بیماری هایی که به سیستم امنیتی بدن حمله    می کنند مفید باشد . همچنین گفته می شود تحقیقات برای درمان ایدز با این روش ئر حال انجام     می باشد.

مهندسی پزشکی پزشکی ApexPro FH دستگاهی برای شبکه کردن سیستم های اطلاعات بالینی

امروزه با پیشرفت علم و دانش برای انتقال اطلاعات مربوط به بیماران در یک مرکز درمانی  دیگر نیازی به کاغذ و... نیست. برای انجام این فرآیند از روش تله متری استفاده می شود، که در راستای این روش دستگاه های متعددی ابداع گردیده است که در این بخش ما به معرفی یکی از این دستگاه ها می پردازیم.

دستگاه ApexPro FH   در مراکز درمانی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد که 1.2 میلیون فوت مریع را پوشش می دهد و کاربران را قادر می سازد که حدود 640 نفر را در مرکز درمانی تحت پوشش قرار دهند.

قابلیت های این دستگاه :

- انجام فرآیند تله متری  به صورت بی سیم( WMTS)

- قابلیت فرکانس طیفی (FHSS)

- اطمینان بالا و دسترسی سریع به داده های بالینی

- مانیتورینگ اطلاعات بیماران

- عدم قطع سیستم و درنتیجه صرفه جویی در زمان

- و ...

 هم چنین کاربران می توانند با استفاده از این سیستم دسترسی سریع به اطلاعات بالینی بیماران را در شرایط بحرانی داشته باشند.

دستگاه seno Opto-Acoustic ماموگرافی جدید بدون اشعه ایکس!

بالاخره پس از انتظار فراوان شاهد دریافت تاییدیه (CE)   اروپا برای سیستم تصویر برداری اپتوآکوستیک(Opto-Acoustic) شدیم.در امریکا  یک سری مطالعات برای تعیین اینکه آیا این دستگاه می تواند به اجتناب کردن از شناسایی نمونه های غیرضروری زخم های مشکوک به سرطان کمک کند یا خیر تحقیق میشود ولی واقعا این دستگاه چگونه کار می کند و مکانیسم شناسایی آن چگونه است؟در پاسخ باید بگوییم که این دستگاه اطلاعاتی درباره ی عروق خونی ای که پیرامون توده ی مشکوک به سرطان وجود دارد فراهم کرده و به شناسایی یک تومور واقعی از طریق  نورگ هایی که به طور معمول در اطراف یک ضایعه ی سرطانی وجود دارد می پردازد.برخلاف تکنولوژی قدیمی و متداولی استفاده از اشعه ایکس ویا همان (ionizing radiation) ،دستگاه imagio  بدون استفاده از اشعه ایکس یا مواد تزریقی که برای به دست اوردن اطلاعات استفاده میشود کار میکند که نتیجه ی آن کاهش جنبه های مضر تصویر برداری بر روی بیماران است.در سال 2012 روزنامه ی اطلاعات سرطان در اروپا ،حدود 464 هزار مورد جدید سرطان پستان را که در اروپا تشخیص داده شده بود را تخمین زد.هرساله میلیون ها زن  پس از ازینکه توده های مشکوک سرطانی را در تست های خود مشاهده میکنندعمل جراحی انجام میدهند.مطالعات انجام شده در بخش تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی نشان دهنده ی این است که بیش از 80 درصد نمونه هایی که بر روی آن ها آسیب شناسی انجام شده حاکی از خوش خیم بودن این سرطان ها است.بازاریابان شرکت های بزرگی مانند زیمنس و جنرال الکترونیک و... اظهار داشتند که به زودی این تکنولوژی در سرتاسر دنیا رواج پیدا می کند.

رشد غضروف برای بازسازی بینی

دانشمندان در دانشگاه بازل اولین عمل جراحی بازسازی بینی را با استفاده از غضروف رشد داده شده در آزمایشگاه با موفقیت انجام دادند. سلول های غضروف از سپتوم بینی بیمار گرفته شد و بر روی یک لایه از کلاژن رشد داده شد و سپس غضروف مهندسی شده، با توجه به نقص، کاشته و شکل می گیرد.این تکنیک جدیدی است که برای ساخت غضروف از سلول های خود بیمار استفاده می شود و تاکنون روی 5 بیمار از سن76-88 سال که دارای نقص عضو شدیدی بر روی بینی خود بعد از عمل جراحی سرطان پوست بودند انجام شد. یک سال پس از بازسازی، هر 5بیمار از توانایی تنفس و ظاهر بینی خود راضی بودند و هیچکدام دچار عوارض نشدند. سرطان پوست غیر ملانوم بیشتر در بینی شایع است و جراحان برای برداشت کامل تومور مجبور به برداشتن غضروف می شوند این روش به بازسازی بینی پس از عمل بسیار کمک می کند. همچنین این روش راه را برای استفاده ی بیشتر این غضروف های مهندسی برای عمل های بازسازی کامل بینی، پلک و گوش باز می کند.

جایگزینی جمجمه مصنوعیه پلاستیکی با جمجمه مادرزادی

در بدن ما رشد نادرست بافت استخوانی گاهی دیده می شود و هنگامی که این رشد نامتناسب و نادرست در جایی مانند جمجمه اتفاق بیوفتد می تواند عواقب فاجعه آمیزی برای سیستم عصبی مرکزی ایجاد کند.اخیرا بیمار زنی که پوسته جمجه  او به سمت داخل در حال رشد بود در دانشگاه علوم پزشکی اوترخت در هلند تحت درمان قرار گرفت.برای کمک به این بیمار یک پوسته جمجمه 3بعدی برای او ساخته شد که جایگزینی برای بافت مشکل ساز او شود.اگرچه این یک نمونه از جراحی پلاستیک محسوب می شود ولی این تکنولوژی یعنی ساخت و جایگزینی بافتی برای بدن که بتواند بدون ایجاد عفونت در محل مورد نظر قرار گیرد و باعث برانگیختگی دستگاه ایمنی بدن نشود، یک تکنولوژی جدید و نوآورانه است.

دستگاه آندوسکوپی جدید با میدان دید وسیع

شرکت EndoChoice موفق به دریافت مجوزFDA  برای دستگاه آندوسکوپی خود (Fuse Wide Angle) با میدان دید 330 درجه نسبت به آندوسکوپی های معمولی که تا 170 درجه قابلیت چرخش دارند، شد.طبق یک مطالعه ی جدید مزیت داشتن میدان دید گسترده هنگام کولونوسکوپی، به تشخیص آدنوم ها (ورم خوش خیم غده ها) کمک میکند.این دستگاه دارای دوربین های متعدد و لامپ های LED که روشنایی صفحه نمایش را تامین میکنند، به منظورارائه یک دیدگاه یکپارچه برای کاربر و همچنین دارای صفحه نمایش لمسی نیز میباشد. در طی این مطالعه قادر به تشخیص پولیپ های پیش سرطانی و آدنوم ها شدند.

کشف ساختار 3D آنزیمی که بدن را از آسیب ها حفظ می کند

محققان دانشگاه پرینستون ساختار 3D از یک آنزیم را کشف کردند که ویروس ها را از روبان ژنتیکی جدا میکند و همچنین به دفاع در برابر باکتری ها کمک می کند. کشف ساختار این آنزیم که به عنوان سیستم ایمنی ذاتی اولین پاسخ بدن است، می تواند استراتژی های جدیدی را برای مبارزه با عوامل عفونی و احتمالا سرطان پروستات و چاقی فعال کند. تا به حال جامعه ی محققان فاقد یک مدل ساختاری از شکل این آنزیم، که به عنوان Rnase L شناخته شده، بوده است. به گفته محققان حالا با وجود این ساختار می توان شروع به تحقیق و درک اثرات جهش های سرطان زا در ژن کرد. ساختار تازه پیدا شده حالت های مختلف این جهش را نشان و توضیح می دهد که چرا برخی از این جهش ها می توانند زیان آور و موجب سرطان شود. این کار گروه محققان دانشگاه پرینستون نیز به بینش های جدیدی در عملکرد آنزیم منجر شد. همانطور که گفته شد آنزیم نقش مهمی در سیستم ایمنی ذاتی دارد که وظیفه ی واکنش سریع و گسترده به مهاجمان را دارد این امر موجب تولید مولکولی به نام اینترفرون می شود. اینترفرون سلول های آلوده را به سلول های سالم مجاور منتقل می کند در نتیجه Rnase L فعال و تحریک برای قطعه کردن RNA می شود. RNA نوعی ماده ی ژنتیکی است که شبیه بهDNA عمل میکند. ساختار 3D کشف شده متشکل از دو زیر مجموعه ی تقریبا یکسان به نام protomer است. محققان دریافتند که یک protomer، RNA را پیدا و به هم متصل می کند درحالی که protomer های دیگر آن را جدا می کنند. برای کشف ساختار آنزیم، محققان برای اولین بار یک کریستال از آنزیم Rnase L ایجاد کردند. چالش اصلی در این تحقیق یافتن ترکیب صحیحی از درمان های شیمیایی بود که آنزیم را مجبور به کریستالیزه شدن بدون از بین رفتنش را می کرد که پس از آزمون و خطای بسیار و با کمک یک سیستم خودکار موفق به ساخت این کریستال ها شدند.

دستگاه فلوروسکوپی بانام Luminos

فلوروسکوپی روش بسیار تعاملی است  ولی می تواند در بعضی موارد باعث ناراحتی بیمار نیز بشود، بنابراین صحت بیماران ازجمله افراد چاق و سالمند هدف اصلی مهندسان پزشکی است، پس برای غلبه بر این چالش ها طراحی و ساخت دستگاهی که این هدف را داشته باشد محور اصلی است. در اینجا می خواهیم به دستگاه هوشمند Luminos اشاره کنیم.

این دستگاه با بهره گیری از تکنولوژی پیشرفته  آشکار ساز مسطح ،جدول ارتفاع قابل تنظیم و قابلیت استفاده از دو فلوروسکوپی و رادیوگرافی را دارا می باشد. تصویربرداری پیشرفته با قابلیت Diamond View برای بهبود کیفیت عکس وهم چنین ساختار منحصر به فرد برای کاهش سروصدا در هنگام کنتراست جزئیات از دیگر قابلیت های این دستگاه  می باشد.

جزئیات این دستگاه :

- دارای جای ایمن برای بیماران به ویژه کسانی که محدودیت تحرک دارند

- ظرفیت وزن تا 275 کیلوگرم

- ارتفاع بدنه تا صفحه تصویربرداری 60 سانتی متر

- تصویربرداری با دوز کم اشعه x برای کاهش تشعشعات

- قابلیت FLUOROSPOT برای مدیریت گردش کار و دسته بندی اطلاعات

- قابلیت wireless دستگاه  برای رادیوگرافی بطور کاملا انعطاف پذیر

این دستگاه با بهبود بهره وری گردش کار باعث کوتاه شدن زمان معاینه  و افزایش توان عملیاتی می شود.