گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر
گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

صندلی پزشکی دیجیتال، گزارش کننده سلامت

کوثر شاهچراغی

محققان صندلی پزشکی دیجیتالی طراحی کرده‌اند که با بررسی علائم حیاتی و وضعیت سلامت فرد، نیاز به مراجعه متعدد به مطب پزشک را بر طرف می‌کند. صندلی پزشکی دیجیتال  1510 شرکت شارپ قادر به بررسی همزمان فشار خون، دمای بدن، ضربان قلب و علائم حیاتی فرد است. این صندلی مجهز به حسگرهای مختلفی است که گزارشی از وضعیت سلامت فرد را در حافظه ابری خود ذخیره می‌کند و در صورت لزوم توسط پزشک معالج قابل دسترسی خواهد بود.

با کمک تجهیزات مختلف تعبیه شده بر روی این صندلی پزشکی هوشمند، نیاز به استفاده از دستگاه‌های مختلف برای بررسی علائم حیاتی بر طرف می‌شود. سه صفحه نمایش در قسمت بالای صندلی نصب شده است که وضعیت بررسی علائم حیاتی در حال اسکن را به فرد نشان می‌دهد. دستگاه اندازه‌گیری فشار خون بر روی دسته سمت راست صندلی قرار داده شده و در بخش چپ صندلی نیز محلی برای قرار گرفتن انگشت برای اندازه‌گیری ضربان قلب و دمای بدن در نظر گرفته شده است.

با کمک صندلی پزشکی Emperore1510 امکان اسکن و ضبط وضعیت سلامت افراد در کوتاهترین زمان، شناسایی نشانه‌های اولیه بیماری، تسریع تداخل پزشک در روند درمانی و در نتیجه کاهش طول درمان فراهم می‌شود. این فناوری در نمایشگاه CEATEC2013 به نمایش گذاشته شده و با قیمت نسبتا بالای پنج هزار و 950 دلار به بازار عرضه می‌شود.

استفاده از DNA پروتئینی برای درمان سرطان

مهسا باستانی 

مولکول DNA تا به امروز به عنوان مولکولی با ویژگی های فیزیکی منحصر به فرد شناخته شده است، و این ویژگی سبب شده که کاربرد های متفاوتی در علم پژوهش به شکل های مختلف داشته باشد.یک تیم از محققان سوئدی، بر روی DNA پروتئینی که در درمان تعدادی از سرطان ها موثر است،به عنوان ابزار اصلی تحقیق خود استفاده کردند.روش کار این تیم اینگونه بود؛ در فواصل بین پروتئین ها گیرنده هایی قرار دادند تا مولکول بتواند با سلول های مجاور ارتباط برقرار کند و آنهارا تحت تأثیر قرار دهد.به منظور ارائه این پروتئین ها در فاصله دقیق از یکدیگر و گیرنده، هر دو به عنوان یک گیره و یک چوب اندازه گیری فوق العاده دقیق مورد استفاده قرار گرفتند.مولکولهای DNA همانند میله های سفت و سخت مستقیمأ بر روی پروتئین در فواصل معین قرار گرفتند.این میله ها در جای خود نگه داشته شده اند و چون محققان مکان دقیق و فاصله آنها از یکدیگر را می دانستند به کشف رابطه بین این فاصله و فعالسازی گیرنده در سلولهای سرطان سینه پرداختند.از این روش نیز می توان به عنوان یک ابزار قدرتمند برای پژوهش های میکروب شناسی نیز استفاده کرد.

دستگاه پمپاژ آب سرد برای کاهش درد آرتروز

علی مجدی

محققان آلمانی دستگاهی طراحی کرده اند که با پمپاژ آب سرد، به کاهش دردهای مفاصل و آرتروز بویژه کمک می‌کند. کمپرس یخ برای کاهش تورم و درد ناشی از جراحت یا ضرب‌دیدگی بسیار مفید است، اما محققان دستگاهی طراحی کرده‌اند که به جای استفاده از یخ، از آب سرد برای تسکین درد استفاده می‌کند. دستگاه Hilotherapy مجهز به پمپ‌هایی برای پمپاژ آب سرد بر روی قسمت‌های مختلف مفصل آسیب دیده است. در این دستگاه آب مدت طولانی‌تری در یک دمای خنک و ثابت بر روی مفصل پمپاژ می‌شود؛ تحقیقات نشان می‌دهد، استفاده مستمر از آب سرد به کاهش تورم و دردهای آرتروز کمک کرده و سرعت بهبود آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهد. 

دستگاه پمپاژ آب سرد علاوه بر کاهش دردهای مفصلی در ورزشکاران، برای کاهش دردهای آرتزوز در سالمندان نیز مفید است؛ آزمایش عملکرد این دستگاه بر روی چند بیمار سالمند دچار تورم زانو بمدت 3 ساعت در روز طی 4 هفته حاکی از کاهش چشمگیر تورم و درد در این ناحیه است. به گفته محققان، استفاده از یخ یا گرما در اطراف مفصل آسیب دیده هر دو مفید هستند. دستگاه پمپاژ آب سرد Hilotherapy توسط محققان آلمانی شرکت Hilotherm طراحی و با قیمت 3100 دلار به بازار عرضه شده است.

نانو واکسن برای بیماری های تنفسی

علی مجدی 

پژوهشگران دانشگاه مریلند با همکاری شرکت نواواکس موفق به ساخت واکسن جدیدی علیه بیماری تنفسی موسوم به MERS-CoV شدند. این گروه مشترک، اعلام کردند که واکسن دیگری نیز برای مقابله با بیماری تنفسی SARS-CoV تولید کرده‌اند. نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان Purified coronavirus spike protein nanoparticles induce coronavirus neutralizing antibodies in mice در نشریه Vaccine به چاپ رسیده است. راهبردهای تولید واکسن،‌ معمولا دارای یک محدودیت بزرگ هستند و آن این که، ابتدا باید ویروس وارد بدن شده و سپس فرآیند توسعه واکسن کلید بخورد. در واقع برای ویروس‌های جدید و ناشناس نمی‌توان واکسن تولید کرد. اما اخیرا مقاله‌ای منتشر شده که در آن محققان روشی برای تولید واکسن برای ویروس‌های جدید نظیر MERS-CoV ارائه کردند. این ویروس به سرعت ظاهر شده و بیماری سختی برای انسان ایجاد می‌کند. واکسن جدیدی که توسط این گروه تحقیقاتی ارائه شده، می‌تواند آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده بدن را که عامل پاسخ‌های ایمنی در بدن هستند را تحریک کرده و مانع از آلودگی بدن به ویروس می‌شود. گال اسمیت از مدیران شرکت نواواکس می‌گوید: فناوری واکسن مبتنی بر نانوذرات پروتئینی دارای پتانسیل بالایی در پاسخ دادن به ویروس‌هایی نظیر MERS-CoV و آنفلوآنزا است. نواواکس به دنبال ارزیابی سریع این فناوری بوده تا بتواند نانوذرات ایمن‌کننده بدن را برای بیماری‌هایی نظیر آنفلوآنزا یا بیماری‌های تنفسی به تولید برساند. متیو فریمن، استادیار دانشگاه مریلند می‌گوید: ظهور بیماری‌هایی نظیر SARS-CoV و MERS-CoV ثابت کرد که بیماری‌های تنفسی به سادگی از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند. علیرغم تلاش‌های زیادی که انجام شده تا واکسنی علیه SARS-CoV تولید شود، اما هنوز هیچ واکسنی تاکنون برای این بیماری ارائه نشده‌ است. ما نشان دادیم که این روش جدید می‌تواند واکسن‌های مناسبی را برای SARS-CoV و MERS-CoV تولید کند. آلبرت ریسی از دانشگاه مریلند می‌گوید: این دانشگاه روی درک بهتر برهم‌کنش میان سیستم ایمنی بدن انسان و میکروب‌های جدید و قدیمی کار می‌کند. بنابراین، ما به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌هایی نظیر SARS-CoV و MERS-CoV هستیم که سلامتی بسیاری را در سراسر جهان تهدید می‌کند.

تاثیر هورمونی از بافت چربی مغز استخوان بر متابولیسم

نسیم نیکنامی

تا چندی پیش دانشمندان بر این باور بودند که چربی مغز استخوان عمدتا اثر منفی بر سلامت دارد. اما شواهدی بدست آوردند که نشان می دهد چربی داخل استخوان ( بافت چرب داخل استخوان) که می تواند بخشی از سیستم غدد درون ریز بدن باشد، بر متابولیسم اثر می گذارد و به کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت کمک می کند. به گفته ی دانشمندان دانشگاه میشیگان بافت چرب مغز استخوان یک منبع قابل توجهی از هورمون آدیپونکتین است که به تجزیه ی چربی و حفظ حساسیت به انسولین کمک می کند. این هورمون همچنین خطر ابتلا به بیماری های مرتبط به چاقی از جمله سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 را نیز کاهش می دهد. مطالعات قبلی انجام شده از بافت چرب مغز استخوان، در درجه اول پیامدهای منفی بر سلامت از جمله کاهش توده ی استخوانی، خطر شکستگی و پوکی استخوان موذد مطالعه قرار می گرفت. اما در این مطالعه محققان به نقش بافت چربی مغز استخوان در بیمارانی که تحت درمان شیمی درمانی دچار بی اشتهایی می شوند توجه  کردند، و دریافتند در شرایطی که کالری کم می شودبافت های چربی می توانند مفید باشند. به نظر می رسد بافت چربی مغز استخوان ممکن است نقش محافظتی مثبت داشته باشد و در زمان کمبود کالری عملکرد تطبیقی خارج از بافت استخوان را تحت تاثیر قرار دهد. به گفته ی پروفسورCawthorn، بافت چربی مغز استخوان به دلیل ارتباط آن با کاهش  توده ی استخوانی شهرت بدی داشته است اما در حال حاضر متوجه شدیم  که بافت  چربی در مغز استخوان تأثیراتی فراتر از استخوان  دارد و مانند  یک عضو  درون ریز بروی  سوخت وساز  بدن تأثیر می گذارد، این یافته ها واقعاً دانسته های ما را در مورد بافت چربی مغز استخوان و مکانیزم هایی که بر مقدار ادیپونکتین درحال گردش  در خون  تأثیر می گذارد زیر سوال برد. این نتایج شروعی بر تحقیقات بیشتر برای درک بهتر این  روابط و پیامدهای آن است.


اهرم های ساخته شده از DNA


مهسا باستانی

(یک عفونت باکتریایی؟!نگاهی به یک آنتی بیوتیک، امیدوارم این آنتی بیوتیک جواب دهد)، جمله ای است که امروزه اغلب بیماران از پزشک خود در مطب می شنوند.اما فناوری نانو وعده داده که محصولی ارائه خواهد داد که بلافاصله عفونت باکتریایی را درمان کند.

محققان علمی دانشگاه سنگاپور در مجله ACS مواد کاربردی و واسط توسعه اهرم در مقیاس نانو ساختند که برگرفته از رشته های DNA است که قادر به نفوذ در سلولهای باکتریایی است و محموله زهر دار را به داخل سلول باکتریایی تحویل می دهد.

رشته های DNA ساخته شده، در حفره های توخالی DNA، آنتی بیوتیک اکتینومایسین جاسازی شده و نانوذرات طلا فلورسنت به منظور ورود اهرم به سلول باکتریایی به DNA متصل شده است.

در تست های آزمایشگاهی محققان دریافتند که باکتری ها تمایل به جذب هرم داشته و به علت وجود آنتی بیوتیک منجر به مرگشان می شود.

سری جدید سونوگرافی جیبی v scan

محمد حسین میرزایی

در گذشته در بایوارت به معرفی یک نوع اسکن به نام Vscanپرداختیم.اکنون می خواهیم سری جدید این دستگاه را به شما معرفی کنیم.این دستگاه اولین سونوگرافی جیبی با دو مبدل است.این دستگاه ساخت کمپانی جنرال الکتریک(GE) می باشد و به ما کمک میکند تا بتوانیم یک تصویر برداری غیر تهاجمی و دقیق از داخل بدن داشته باشیم.این دستگاه بیشترین کاربرد بالینی را در بین سایر دستگاه های تصویر برداری دارد.سری جدید این دستگاه دارای دو پروب است که به ما کمک می کند تصویری با کیفیت عالی داشته باشیم .مزیت این دستگاه این است همیشه در دسترس است و به کمک آن می توان ضربان قلب و یک تصویر رنگی از گردش خون را مشاهده کرد.این دستگاه چون دارای دو مبدل است پس بسیار راحت تر می تواند از هر بافتی با هر عمقی با وضوح بالا تصویر برداری  نماید.تصاویر حاصل از این دستگاه را می توان به وسیله ی کامپیوتر مدیریت و دسته بندی نمود.

link

I-CAT FLX دستگاه عکس برداری منحصر به فرد

محمد سینا غیاثوند 

بدون تشخیص صحیح هیچ گاه یک پزشک نمیتواند راه کار های درمانی خود را ارائه دهد . داشتن یک عکس دندان با کیفیت عالی ، دقت بالا و ارائه جزئیات کامل میتواند کمک بسیار بزرگی به پزشک میکند . I-CAT یک سیستم FLX ConeBeam 3D میباشد که با طراحی منحصر به فرد خود انعطاف پذیری بیشتری در اسکن ، برنامع ریزی و درمان بر اساس آخرین تکنولوژی های عکس برداری انجام میدهد . I-CAT FLX با ارائه تصویر برداری 3D کامل به صورت پانارما با دوز پایین تر از 2D اشعه X  میتوان یکی کامل ترین دستگاه های تصویر برداری نام برد .

نظر دهید(0)


تصویربرداری از دستگاه گوارش با شیوه ای جدید و متفاوت

ملینا گهرور

تصویر برداری از دستگاه گوارش انسان به دلیل شکل آن، حرکت دودی، و محل های عمیق در داخل بدن، کار مشکلی است.

در MRI  برای دیدن قسمت فوقانی از باریم استفاده می شود و اغلب تصاویر با هزینه های بالا و کیفیت پایین به دست می آیند.

روشی جدید توسط محققان دانشگاه Buffalo ابداع شده است. در این روش از رنگهای محصور برای داشتن تصاویری واضح و متنوع استفاده می شود.

از آنجایی که این رنگها جذب دستگاه گوارش می شوند، توسط نانوذراتی به نام  nanocapsمحصور گشته اند.

عروق دستگاه گوارش خواص photoacoustic (انتشار صوت توسط ماده به علت جذب نور مقطع ) رنگها را حفظ کرده و همچنین در طول دستگاه آنها را به ادامه ی حرکت وا می دارد.

به دنبال آزمایشی که روی موش ها انجام شده، تصاویری با پس زمینه ی پایین، وضوح بالا و تصویربرداری real-time با اولترسوند به دست آمده است.

SHP یک لیزر دوست داشتنی برای دندانپزشکان

محمد سینا غیاثوند

بهترین دندان پزشکان علاوه بر داشتن استعداد های خاص همیشه با استفاده از شناختن جدید ترین تکنولوژی های روز دنیا و استفاده از آن ها توانایی خود را به رخ دیگر همکاران خود میکشند . SHP یک سیستم دیود لیزر بسیار دقیق میباشد که کمپانی henryschein با استفاده از ترکیب هنر ، تکنولوژی و فناوری های خود توانسته یک وسیله ی بسیار کار آمدی را در اختیار پزشکان قرار دهد . این لیزر با انقلابی که در افزایش دقت خود داشته همه را به تحسین کمپانی سازنده ی خود وا داشته است . هر پزشکی پس از کار با این لیزر پی میبرد دقت زیاد این دستگاه کمک بسیاری به شکل دادن لثه ها ، حذف بافت های ملتهب ، دستیابی به هموستاز و تسکین درد های بافت نرم به طور موقت و درد های عضلانی خواهد داشت . این لیزر با داشتن آی پد لمسی خود کار کردن با این وسیله را بسیار لذت بخش کرده است . اگر شما هم یک دندان پزشک موفق هستید به فکر تهیه ی این وسیله باشید .