گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر
گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

جوراب ساق بلند برای جلوگیری از زخم در بیماران دیابتی

الناز کاطمزاده :

احساس کرخی و بی حسی در پا می تواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد، به خصوص در بیماران مبتلا به دیابت. چنین بیمارانی از ناتوانی در احساس فشار وارد بر پا رنج می برند و اغلب دچار زخم هایی می شوند که گسترش یافته و منجر به قطع عضو می شود. محققان در موسسه فرانهوفر، جوراب هایی را توسعه داده اند که به محافظت در برابر زخم از طریق یک سیستم حسگر یکپارچه کمک می کند. این سیستم زمانی که فشار بیش از حد بالا باشد،هشدار ارسال می کند. این جوراب های ساقه بلند دارای 40 سنسور الاستیک می باشد که اطلاعات خود را برای ایجاد یک نقشه از نیروهای فشار اعمال شده به پا،ترکیب میکند. کف کفش های هوشمند فقط فشار پا را اندازه گیری میکند اما این دستگاه جدید به طور قابل توجهی تمام نواحی از جمله مچ پا و بالای پا را پوشش می دهد. این حسگرها از فیلم های سیلیکون با الکترودهای های انعطاف پذیر توسط ایجاد اتصال الکتریکی ساخته شده اند. تنها اشکال این جوراب ها واحد کنترل بزرگ آنها می باشد، اما، محققان در حال تلاش برای رفع این اشکال هستندآنها همچنین در حال برنامه ریزی برای تست اینکه آیا این جوراب ساقه بلند می تواند قابل شستشو باشد، نیز هستند.

عصای هوشمند با قابلیت های تشخیص چهره و GPS

سمانه صالحی :

عصاهای هوشمندی را دیده ایم که به نابینایان کمک می کنند تا به دیگران برخورد نکنند ودر برخورد با موانع به زمین نخورند، اما عصاهای Xplor که توسط دانشجویان دانشگاه Birmingham دربریتانیا ابداع شده اند، هوشمندی های دیگری هم در آستین دارند. این عصا ، بخش های الکترونیکی ویژه ی گوشی های هوشمندی نظیر دوربین داخلی (توکار) دارد. این دستگاه با نگاه به جلو وبا الگوریتم های تشخیصی کامپیوتری اش به شناسایی افرادی که صاحب عصا میباشند، می پردازد. کارت حافظه عکس هایی از اعضای خانواده و دوستان را در خود نگه داشته، وعصا به طور خودکار افرادی را که می بیند با آن فایل ها مقایسه می کند.

این دستگاه همچنین مجهز به GPS  بوده وترکیب آن با یک هدست بلوتوث بی سیم میتواند در هر جایی ، درجهت یابی به شخص کمک کند. این تیم دانشجویی در حال حاضرمشغول ارائه ی دستگاه Xplor به سازمان های مرتبط گوناگونی در سراسر اروپاست وامیدوار است که این فناوری به سرعت مورد استفاده ی نابینایان قرار گیرد.

رنگ آمیزی کامپیوتری برای سرعت بخشیدن به تشخیص پاتولوژی سلول

مهسا باستانی :

رنگ آمیزی سلول ها، یک بخش اساسی از تشخیص آسیب شناسی است که به محققان و پزشکان اجازه می دهد به شناسایی انواع سلول ها و نوع فعالیت آنها بپردازند. این روش، یک فرآیند آهسته و پر زحمت می باشد که به خودی خود می تواند باعث اختلال در تجزیه و تحلیل نمونه مورد نظر شود. محققان در دانشگاه "ILLINOIS" در "Urbana-champain" یک روش مجازی رنگ آمیزی ایجاد کردند که بدون دخالت هیچ رنگ واقعی در مدت زمان کوتاه نتایجی مثل روش قبل خواهد داشت، به این معنا که در مدت زمانی کوتاه به تجزیه و تحلیل آسیب شناسی سلول پرداخته می شود.

محققان با استفاده از تصویر برداری به کمک طیف مادون قرمز، به طور مستقیم به تجزیه و تحلیل سلول پرداختند. با توجه به ویژگی های قوی این طیف نوری، محققان قادرند با برقراری ارتباط بین این طیف و یک کامپیوتر فرآیند آنالیز سلول را با سرعت بالا انجام دهند. محققان امیدوارند که این شیوه ی جدید به شدت سرعت پاتولوژی دیجیتال (آسیب شناسی) را افزایش خواهد داد و با ورود این روش از جنبه های رنگ آمیزی دستی که ممکن است در دسترس نباشد، اجتناب شود.

مهندسی پزشکی پزشکی "Octopus" ابزاری انعطاف پذیر برای جراحی های لاپاروسکوپی

مهسا باستانی :

جراحی لاپاروسکوپی این روز ها دامن گیر بسیاری از افراد شده است اما با توجه به زیاد شدن این جراحی ها هنوز هم از دستگاه های سفت و سخت در داخل و خارج از بدن بیمار استفاده می شود. این محدودیت ها مانع بسیاری از فعالیت های جراحان در حین جراحی غیر تهاجمی می شود که در بسیاری از موارد این محدودیت ها جراح را مجبور به جراحی باز یا تهاجمی می کند. یک تیم از مهندسان در دانشگاه Sant Anna در ایتالیا دستگاهی ساختند به نام "Octopus" که می تواند به راحتی خم شود، این دستگاه انعطاف پذیر، شاید روزی در جراحی آندوسکوپی استفاده شود و به هر قسمتی از بدن هدایت شود.

این دستگاه شامل دو بخش است که به دلیل سیلندر به کار رفته در آن قابلیت انعطاف پذیری بالایی داردسه سیلندر در هر ماژول وجود دارد که با هماهنگی با هم می توانند در هر جهتی خمش و کشش داشته باشند. کل دستگاه از مواد نرم ساخته شده است اما غشاء درونی آن هنگامی که از خلاء پر شود، سفت و سخت خواهد شد. با استفاده از این دستگاه، جراح قادر است عملیات جراحی را به راحتی و از راه دور و بدون هیچ آسیبی انجام دهد.

در مطالعه بیشتر آمده است:

این دستگاه با هدف نشان دادن توانایی های بسیار بیشتر در مقایسه با ابزار های جراحی سفت و سخت ساخته شده است و در حال حاضر در "MIS" مورد استفاده قرار می گیرد. توانایی ها و میزان تولید نیرو در این دستگاه توسط آزمون های تجربی مشخص شده است.

استنت قابل جذب با کارایی های جدید برای بیماران قلبی-عروقی

روش های سنتی درمان انسداد رگ های خونی، استفاده از استنت های فلزی می باشد (استنت های فلزی که به انتشار دارو های خاص نیز می پردازد). با پیدایش مهندسی زیستی، چندین شرکت بر روی استنت های زیست تخریب پذیر تمرکز کردند به طوری که این استنت ها از چندین قطعات کوچک ساخته شده که توسط بدن جذب می شوند. در حال حاضر محققان در دانشگاه "Seoul National" استنتی گسترش دادند که علاوه بر قابلیت جذب، دارای چندین ویژگی دیگر نیز می باشد.

این استنت از آلیاژ منیزیم ساخته شده و همچنین نانوذراتی در آن بکار رفته که در حقیقت به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و از تخریب تماس اکسیژن با سطح آن می کاهد. در این استنت داروهای ضد التهابی توسط نور مادون قرمز هدایت می شوند و وجود یک سنسور در آن به سنجش درجه حرارت فیزیولوژیکی می پردازد. تمامی این اطلاعات توسط آرایه ای ذخیره می شوند. تمامی اجزای بکار رفته در این استنت، به طور جداگانه مورد آزمایش قرار گرفتند. این اولین بار است که چنین استنتی با طیف مختلفی از قطعات ساخته شده و قادر است چند فعالیت متفاوت انجام دهد.

این مطالعه در نشریه "ACS Nano" منتشر شده است. این تیم در حال حاضر در نظر دارد برای طراحی استنت های جدید، از باتری های بی سیم و سیستمی برای ارتباط داده ها استفاده کند.

تشخیص اتوماتیک خون ریزی داخلی توسط آمبولانس هوایی


یک سیستم جدید که در هلی کوپتر های پزشکی در منطقه بوستون مورد آزمایش قرار گرفته است، نشان می دهد که قادر است برای کمک به تشخیص موارد جدی از خونریزی داخلی مفید واقع شود. این درحالی است که در گذشته چنین تشخیص هایی فقط در بیمارستان ها انجام می شد. این سیستم تشکیل شده است از یک مانیتور معمولی که آهنگ ضربان قلب، نرخ تنفس همراه با فشار خون در بیمار را مانیتورینگ می کند، همچنین این سیستم به یک کامپیوتر برای پردازش داده ها نیز متصل شده است.
این سیستم با نام "APPRAISE" (پردازشگر خودکار برای بررسی شدت آسیب) مشهور است که توسط بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) و با همکاری دو مرکز درمانی دیگر برای خدمات رسانی از طریق آمبولانس هوایی مورد آزمایش قرار گرفته است.
در مطالعه اخیر با استفاده از این سیستم، حدود 200 بیمار مورد آزمایش قرار گرفتند که این دستگاه توانست به تشخیص 80% از بیمارانی که خون ریزی داخلی تهدیدشان می کرد، بپردازد. محققان در سال 2005 توسط هلی کوپتر هوستون، داده های بیماران را ثبت می کردند اما در سیستم جدید با استفاده از پردازش الگوریتم، قابلیت ثبت اطلاعات بیمار بسیار پیشرفته تر شد.
این واقعیت که تصمیم گیری برای انجام جراحی و یا خون وصل کردن به بیمار پس از خون ریزی شدید، تنها پس از رسیدن بیمار به بیمارستان انجام می شود، غیر قابل انکار است، که گاهی اوقات در مدت زمان کم اتفاق می افتد و گاهی اوقات نیز طولانی مدت خواهد بود. "Andrew Reisner" نویسنده ارشد این تحقیق در بیانیه ای اعلام کرد: "ما در حال حاضر می خواهیم ببینیم استفاده از این سیستم در مراقبت از تروما (آسیب) واقعی خواهد شد یا نه؟! آیا استفاده از آن منجر به درمان سریعتر خون ریزی و نتایج بهتر برای بیمار خواهد شد یا نه؟! اگر جواب این سوالها رضایت بخش باشد می توان از این سیستم برای آمبولانس های زمینی و بیماران بستری در بیمارستان ها که در معرض خون ریزی غیر منتظره هستند نیز استفاده کرد. به امید آنکه این دستگاه در تشخیص جراحی های بزرگ مفید خواهد بود.