گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر
گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

GE و ساخت تکنولوژی اسکن بی صدا: MRI بالغ می شود



ناصر عسگری


اسکنر های MRI بسیار پر سر و صدا هستند و از آنجائیکه تقریبا یک ساعت پروسه ی اسکن کردن آن ها طول می کشد، عملا سر و صدایشان اذیت کننده است. اما حالا، GE  اولین تکنولوژی اسکن بی صدا که قبلا در RSNA از آن صحبت شده بود را بزودی ارائه خواهد کرد که بدین وسیله تکنولوژی MRI ی تقریبا بی صدا با مودهای مشخص را در دسترس قرار می دهد( اسکن های T1 و PD-Weighted در 1.5 تسلا ).

 

ادامه مطلب ...

ساخت دستگاه اسکن مغز بیسیم



محمد سینا غیاثوند



محققان موفق به ساخت یک دستگاه ارزان قیمت به نام heimetlike  شده اند که از مغز انسان به وسیله ی سیگنال های رادیویی با فرکانس های متفاوت  بلافاصله صدمه های موجود در مغز را اسکن کرده و نمایش میدهد . 

آنها این ادعا را میکنند که هدف از ساخت این دستگاه ، راهی سریع و ارزان برای مناطق دور دست و محروم میباشد که با نشان دادن سریع صدمات مغز این فرصت را به پزشک میدهد تا متوجه شود که بیمار نیاز به مراکز مجهز برای درمان نیاز دارد ویا اینکه صدمه جدی نیست و بیمار در محل درمان میشود .

بورس روبن اسکای استاد مهندس مکانیک در دانشگاه کالیفرنیا عنوان این تحقیقات را روش های ارزان برای درمان بیماران معرفی کرده است که این تیم تحقیقاتی بر روی دستگاه های مختلفی در طی شش سال فعالیت داشته اند از جمله دستگاه های مخلتف فشار خون ، تست قند خون و درست آورد نهایی آن ها heimetlike میباشد که وظیفه ی تشخیص صدمات مغز را بر عهده دارد . این اختراع در واقع تفاوت بین رفتار مغز سالم و غیر طبیعی را میسنجد .

در 14 مه مجله ی plos one  به ارائه ی گزارش در رابطه با کارکرد گروه محققان روبن اسکای مقاله ای در این رابطه چاپ نمود و به وصف اختراع جدید آن ها در این گزارش پرداخت . 

سالروز انقلاب ژنتیک



محمد سینا غیاثوند



در روز DNA، محققان دستاوردهای که در حال طلوع طب ژنتیکی شخصی را جشن می گیرند.

شصت سال پیش در این ماه، پژوهشگران جیمز واتسون و فرانسیس کریک شکل مارپیچ دوگانه DNA را توصیف کردند. آن ها از این دست بابی بزرگ به بررسی چگونگی ویژگی های فیزیکی موجودات از طریق کد های موجود در  DNA مولکول پی به این امر بردند و همچنین چگونگی به ارث بردن صفات فرزندان از والدین را مورد بررسی قرار دادند .

ده سال پیش در این ماه پژوهش گران تکمیل توالی ژنوم انسان ، به این نتیجه رسیدند که یک DNA مولکول نسان از 3 میلیارد حرف تشکیل شده که به وصیله این حروف یک نقشه جامع از DNA انساد را طراحی کرده اند . به این منظور در دهه گذشته پروژه ژنوم انسان حدود 3 میلیارد دلار امریکا هزینه برداشت که حاصل آن تشکیل یک نقشه کامل و استقاده محققان از این نقشه ها برای یررسی ژن ها برای پیشرفت علم پزشکی بوده است .

در 25 آوریل محققان این روز را جشن میگیرند و این روز را روز انقلاب DNA  مینامند و به دلیل این کشف بزرگ این روز را یکی از روز های عطف تاریخ میشمارند . امروزه ماشین های سریع و ارزان این امکان را برای دانشمندان قادر شاخته اند که ژنوم هزاران انسان را در پروژه های تحقیقاتی مورد بررسی قرار داده و بهبود بیماری هایی همچون سرطان و بیماری های قلبی کمک و برای درمان آن ها اطلاعات مفیدی ارائه کنند از جمله اسکن کل ژنوم ممکن است بخشی از روتین دارو ، اسپکتروم IEEE را به بررسی بهبود این بیماری ها و بررسی زمینه های جدیدی از طب ژنتیک دارا باشد .

سیستم جدید Matrix RIB از شرکت Depuy Synthes برای بازسازی دنده های شکسته شده




ناصر عسگری



Synthes  یک سیستم به نام Matrix RIB ، مجموعه ای از ابزار و پلیت های لازم جهت فیکس (ثابت) کردن دنده های شکسته طراحی کرده است.

پلیت های تیتانیومی این سیستم که از قبل شکل داده شده است طوری نازک طراحی شده تا کارگزاری آن را راحت کرده باشد: ابزار این سیستم شامل یک trocar، TRT با نوک مته ای و یک Screw driver ( پیچ گوشتی خودمان) با زاویه ی 90 درجه است که دریل کردن را راحت می کند.

 

ادامه مطلب ...

تشخیص بیماری به وسیله ی فعال کردن نانو ذرات طلا




محمد سینا غیاثوند

هنگامی که بحث نانو حسگر ها در علم پزشکی به وسط کشیده می شود ، نانو ذرات طلا اغلب اولین انتخاب برای تشخیص زود هنگام بیماری هستند .

نانو ذرات طلا قادر به  شناسایی نشانگر های زیستی هستند که این عمل را در غلظت های بسیار کم نیز انجام میدهند و تغییری در رنگ خود حاصل میکنند که به وسیله ی آن میتوان نتایج بیماری را بررسی کرد .

 

ادامه مطلب ...

چاقوی هوشمند تشخیص سرطان



محمد سینا غیاثوند

این چاقوی هوشمند میتواند با بو کشیدن دود بخار گوشت در ظرف چند ثانیه سرطان را تشخیص دهد . این چاقوی هوشمند در حال حاضر در آزمایشگاه های پاتالوژی در دست جراحان میباشد که از آن در تشخیص و از بین بردن سلول های سرطانی استفاده میکنند . این چاقو به نام iknife شناخته شده است که به جراحان این اجازه را میدهد تا با کارایی خود به جراحان برای حذف تمور های سرطانی بدون به جا گذاشتن اثری از آن استفاده شود .

 

ادامه مطلب ...

همکاری کمپانی ایمپلنت سازی nobel biocare با کمپانی اپل


سینا غیاثوند. کمپانی  Nobel BIocare در سال 2013 در نیویورک بیش از 2000نفر از حرفه ای ترین دندان پزشکان را گرد هم جمع آوری کرده است . هدف از این گرد همایی بررسی آخرین تحولات دندانپزشکی و امپلنت می باشد.  در این گرد همایی که 4 روز به طول انجامید بیش از 100نفر از بهترین متخصصان دهان و دندان با استفاده از تجارب خود بهترین فن ناوری های نوین دنیای دندان را به اشتراک گذاشتند.

 

ادامه مطلب ...

اپلیکیشنی جدید که می تواند به جراحان در طول عمل برداشت تومور کمک کند

علی وظیفه دوست صالح

گوشی های هوشمند و آی پدها به صورت گسترده ای در پزشکی کاربرد پیدا کرده اند. از جمع آوری اطلاعات بیمار تا اندازه گیری زوایا در عمل های اورتوپدی مورد استفاده قرار گرفته شده اند. این اپلیکیشن جدید از موسسه فرانهوفر آلمان به جراحان کمک می کند تا بدون آسیب رساندن به رگ های حیاتی کبد تومور را از این ارگان خارج کند.

قبل از جراحی، با استفاده از سی تی اسکن تصاویر رگ ها در نرم افزار مشخص می شود و تمامی آن ها به آی پد منتقل می شود. در طول عمل جراح می تواند کبد عکس برداری شده را باز بینی کند تا ببیند که رگ ها کجا قرار دارند و اگر دوربین روشن باشد و کبد خارج شده از بدن را نگاه کند، اپلیکشن به صورت خودکار ساختار رگ های کبدی را بر روی تصویر زنده نمایش دهد. این اپلیکیشن در کلینیکی در هامبورگ در عمل جراحی کبد مورد استفاده قرار گرفته است. برخی از امکانات این اپلیکیشن عبارتند از:

 

ادامه مطلب ...

آینده داروسازی و ایمپلنت های الکترونیکی

سینا غیاثوند.ممکن است این یک شوت از راه دور باشد ، یعنی ممکن است موفقیت آمیز یا تلاش بیهوده ای بیش نباشد . اما چرا آن را امتحان نکنیم ؟ کمپانی گلاسکو اسمیت کلاین (GSK) سازنده مواد دارویی بریتانیا معتقد است این پروژه موج بزرگ بعدی در علم پزشکی است.Electroceuticals شعار این شرکت برای یک فن آوری الکترونیکی جای مواد شیمیایی و یا مولکول های زیستی در دارو های امروز برای درمان بیماران است. با چشم اندازی ساده به این موضوع می توان به ساخت دستگاهی مانند قلب ضربان ساز که از امواج الکتریکی برای فعال کردن سلول های عصبی استفاده می کند اشاره داشت.

 

ادامه مطلب ...

روشی برای بالا بردن نرخ موفقیت پیوند اعضا در بیماران دیابتی؛ بوی انقلاب می آید؟

یکی از مشکلات دائمی بیماران مبتلا به دیابت (که متاسفانه در کشور ما تعدادشان کم نیست) عدم پذیرش اعضای پیوندی است. اما حالا خبرهایی مبنی بر طلیعه ای از روشنایی در مسیر کشف راه حل مناسب برای این مشکل در دست است.

  ادامه مطلب ...