گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر
گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

Tinké ابزار مراقبتی جدید برای آیفون های شما !

باز هم ابزار جدیدی برای گوشی های هوشمند آیفون در علم مهندسی پزشکی هنر این علم را به نمایش گذاشته است . Zensorium  دست آورد جدید خود را به نام Tinké   برای کاربران آیفون در بازار های پزشکی ارائه کرده است . این دستگاه بسیار سبک توانایی تشخیص مقدار اکسیژن موجود در خون را دارا میباشد . همچنین نمایش ضربان قلب و کنترل تنفس از دیگر کاربرد های این گجت است .

به منظور استفاده از این وسیله آن را برای اولین بار به دستگاه آیفون متصل کرده و کاربر باید صبر کند تا چراغ قرمز آن روشن شود و پس از روشن شدن کاربر انگشت شست خود را بر روی دو سوراخ که در بالای دستگاه تعبیه شده قرار میدهد و دستگاه بلافاصه اطلاعات حیاتی بیمار را اسکن میکند سپس نرم افزار این دستگاه با ثبت داده ها در حافظه گوشی تلفن فعالیت های صحیح کاربر را در طول 1 شبانه روز نمایش میدهد . در حال حاضر قیمت این دستگاه $ 83.30 میباشد که نسخه ی مربوط به سیستم عامل انروید آن نیز به زودی ارائه میشود 


نگران به خواب رفتن حین رانندگی هستید؟ این مطلب را از دست ندهید

گجت ابداعی دانشجویان دانشگاه پنسیلوانیا، هوشیاری فرد را طی زمان رهگیری کرده و مانع از خوابیدن وی به هنگام رانندگی می‌شود. این امر می‌تواند کاهش تصادفات جاده‌ای ناشی از عدم هوشیاری راننده را به دنبال داشته باشد. گجت جدید که Vigo نام دارد، نخستین ابزار پوشیدنی است که هوشیاری فرد را اندازه‌گیری کرده و پیغام لرزش را برای هوشیار نگه‌داشتن یا ارائه توصیه‌هایی به وی در خصوص زمان مناسب استراحت‌کردن ارسال می‌کند. سامانه شخصی مزبور، الگوهای پلک‌ها و حرکات بدن کاربر را بطور بلادرنگ به هنگام خواب‌آلودگی رهگیری می‌کند. 
مخترعان این سیستم معتقدند می‌توان از ابداع آنها برای حفظ هوشیاری افراد در ملاقات‌های کاری نیز استفاده کرد. تقریبا 20 درصد تصادفات جاده‌ای در انگلیس بر اثر خواب‌آلودگی رخ می‌دهند و این سوانح اغلب در ساعات آغازین روز یا پس از صرف ناهار به وقوع می‌پیوندند، بنابراین، وجود چنین ابزاری می‌تواند جان بسیاری را نجات دهد. «ویگو» مجهز به یک حسگر مادون‌قرمز، شتاب‌سنج و یک الگوریتم هوشمند است. به طور متوسط، فرآیند پلک‌زدن یک پنجم ثانیه طول می‌کشد، اما همین مدت زمان کوتاه برای جلوگیری از خطر حیاتی است. ویگو، 20 پارامتر را در پلک‌ها بررسی می‌کند و چگونگی تغییر متغیرهای آنها را نشان می‌دهد. زمانی که این داده‌ها با اطلاعاتی در مورد فعالیت شخص و حرکت سر ترکیب می‌شود، ابزار به سنجش فعالیت ذهنی پرداخته و در خصوص امکان خواب‌آلودگی فرد نتیجه‌گیری می‌کند. سیستم جدید از فرآیند لرزش، نور ال‌ای‌دی و حتی یک موسیقی دارای ضرب‌آهنگ، برای هوشیار نگه‌داشتن افراد بهره می‌برد. گجت ابداعی در رنگ‌های سیاه و سفید قابل‌ دسترس است.