گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر
گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

رادیوفرکانسی، کنترل درد در ناحیه صورت (اعصاب تریژمینال)

دکتر ناصر عسگری :

بلوک و نورولیز گانگلیون گاسرین و شاخه های  عصب تریژمینال در درد های صورت به منظور تخفیف یا درمان کامل استفاده میشود. دردهای صورت میتواند اشکال مختلف و همینطور علل متفاوتی داشته باشند. درد مزمن رشته عصبی یا نورالژی عصب سه قلو ( تریژمینال نورالژی) یکی از علل دردهای مزمن صورت بوده که بسیار آزاردهنده میباشد. این درد به صورت درد تیر کشنده ، ناگهانی ، خنجری و گذرا بروز میکند. علل دیگر درد صورت ، سردرد کلاستر ، درد های مقاوم اطراف چشم و بیماری زونا (نورالژی پس از هرپس) هستند که با این روش قابل کنترل خواهند بود. بلوک این گانگلیون عصبی از طریق وارد کردن یک سوزن از پوست صورت به داخل و به سمت قاعده جمجمه و زیر دید دستگاه تصویربرداری فلوروسکوپی انجام میگیرد. پس از بلوک درد بیمار بلافاصله بهبود یافته و در صورت بازگشت درد از روش نورولیز با رادیوفرکانس استفاده میگردد.

اگر کنجکاو شده اید در ادامه مطلب با ما همراه باشید. 



 

ادامه مطلب ...

سه غذایی که می تواند باعث افسردگی شود!!!

دکتر علی وطیفه دوست :

این واقعیت که در تعطیلات مصرف غذاییمان افزایش پیدا می کند قابل انکار نیست. شاید رفتن به آشپزخانه و تکاپو برای درست کردن سریع تر غذا باعث شود که نتوانیم انتخاب های سالمی داشته باشیم. شاید یکی از دلایلی که در تعطیلات عید نمی توان تردمیل در باشگاه را فراموش کرد همین است. تمرکز ما بر روی منعکس کردن این اشتباه است. آیا انتخاب های غذایی ما می تواند علاوه بر افزایش دور کمر، اثر دیگری داشته باشد؟ 

جواب مثبت است. اگر انتخاب های نادرست ما یک عادت شود، با توجه به مطالعات اخیر که درlivescience ارائه شده است، امکان دارد که که خوردن غذاهای خاصی با افسردگی ارتباط داشته باشد.

1- غلات تصفیه شده: پاستا یک غذای سریع می باشد. برای شب هایی که سرمان شلوغ است و  با خرید کردن و قدم زدن در پاساژهای خرید وقتمان از دست رفته است!(البته مطمئن هستم که خوانندگان این مطلب وقتشان برای مطالعه صرف شده است!) زمان زیادی برای آشپزی باقی نمانده است. ولی باید به این نکته توجه داشته باشیم که این غذا نمی تواند برای شب های زیادی مناسب باشد. پاستا و برنج سفید از جمله غذاهای محرک است و می تواند به افسردگی در زنان 50 تا 77 ساله مرتبط باشد.( مطالعه چاپ شده در journal Brain, Behavior and Immunity.)

این مطالعه بر روی 4000 زن که در ابتدای مطالعه افسردگی نداشتند انجام شده است. محققین دریافتند که گروهی که به طور منظم مصرف غذاهای محرک داشتند، از افسردگی در انتهای مطالعه رنج می بردند.

2- نوشابه: هنگام قدم زدن از این مغازه به آن مغازه ( نمی دانم چرا نویسنده اصرار دارد بگوید که تلف کردن وقت در جامعه امری عادی است!!!) چگونه آب از دست رفته از بدن را جایگزین می کنیم؟ اگر با نوشیدن یک نوشابه این کار را انجام می دهیم، حتما باید در این باره بازنگری انجام دهیم. چرا که در این مطالعه نشان داده شده است که نوشیدن نوشابه به طور منظم می تواند باعث افسردگی شود.

3- فست فودها: مصرف فست فود می تواند 51 درصد خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. این نتیجه یک تحقیق چاپ شده در ژورنال Public Health Nutrition می باشد. از جمله غذاهایی که در این تحقیق به آن اشاره شده است همبرگر، پیتزا و هات داگ می باشد.

البته توجه داشته باشید که مصرف کمی از این غذاها نمی تواند تاثیری بر ابتلا به افسردگی داشته باشد. روی صحبت ما با کسانی است مصرف این غذا ها جزیی از رژیم غذایی روزانه آنها می باشد که هر چه سریع تر باید به فکر تغییر باشند.

لیزر دیجیتال

حمید بالامنش:

تا قبل از ایده ی لیزر دیجیتال برای استفاده از لیزر چه در مصارف صنعتی چه ارتباطی چه پزشکی نیازمند دستگاه های متفاوت از هم بودیم یعنی برای هر کاربرد خاص دستگاه لیزر متناسب با آن می بایست مورد استفاده قرار می گرفت.

ولی به کوشش دانشمندان جنوب آفریقا دیگر نیاز به استفاده از لنزها و دستگاه های نوری مختلف و پر هزینه برای این منظور نیست.

این لیزر جدید می تواند خودش شکل پرتوها ها ونقطه اثر انرژی را تغییر دهد...

برای کسب اطلاعات بیشتر و روش کار و کاربرد های این لیزر جدید کلیپ تصویری آن را دانلود کنید.

لینک دانلود به همراه زیر نویس فارسی :

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=e149284aac3757ff60ffc919468fb360

sumitomo سیستم جدید پروتون درمانی را ارائه داد

نازنین گالشی :

پروتون درمانی  نوعی پرتو درمانی است که در آن از پرتوهای پروتون استفاده می گردد. پروتون درمانی، درمان انواع خاصی از سرطان ها را به صورت دقیقتر و با عوارض جانبی کمتر از رادیو تراپی های سنتی ممکن ساخته است. با درمان از طریق پروتون ،خطر آسیب به بافت های سالم کاهش می یابد. این روش می تواند برای بسیاری از انواع رایج سرطان مورد استفاده قرار گیرد و هنگام درمان تومورهای نزدیک به بافت های حساس به اشعه مزیت هایی را داشته باشد. مراکز معدودی در حال حاضر صاحب این نوع فناوری نوین در فیزیک پزشکی هستند.


Sumitomo شرکتی در ژاپن می باشد که یکی از زمینه های فعالیت  آن ساخت ابزارهای صنعتی می باشد این شرکت جز اولین شرکت های سازنده سیستم پروتون درمانی می باشد که اولین سیستم را سال 1997 در ژاپن ایجاد کرد حال در سال 2013  sumitomo سیستم را توسعه داده و تاییدیه FDA را از آن خودش کرده ,  به گونه ای که  این سیستم  دارای یک شتاب دهنده 230MeV پروتون و چهار پایه قابل چرخش در 360 درجه   می باشد. پرتو های پروتون قدرت نفوذ تا عمق cm32 در بدن را دارا می باشند و تخت بیمار به گونه ای طراحی شده است که قابل چرخش در هر زاویه ای می باشد. همچنین یک اتاق پرتویی برای درمان تومور های سر و گردن. تهیه شده  است.

Promus Premier Stent طرح جدیدی از محققان بوستون

نازنین گالشی :

استنت یا همان لوله توری مصنوعی فلزی است که با قرار دادن آن درون یک مجرای طبییعی در بدن (لومن) با نقص ناشی از انقباض موضعی جریان درون آن مجرا جلوگیری و یا مقابله می کنند.استنت ها در ابتدا به صورت جمع شده هستند و به راحتی درون هر مجرا یا لومن عبور کرده و سپس قابلیت باز شدن و افزایش در حجم به ابعاد مورد نیاز پزشک را دارا می باشد .

محققان بوستون طرح جدیدی از استنت را با نام تجاری Promus Premier Stent ارایه کردند .این استنت از آلیاژ کبالت ساخته شده است و بسیار باریک با قابلیت انعطاف بالا طراحی شده است به گونه ای که در مقایسه با استنت های قبلی دارای  136% قدرت شعاعی بیشتر, 140% قدرت محوری بالاتر می باشد همچنین تطبیق پذیری و انعطاف پذیری ان درون لومن تا 900% افزایش یافته است.همچنین با کوتاه شدن نوک استنت و تغیر آن به نوک کوتاه قرمز رنگ باعث شده است تا پزشکان تمرکز بهتری در بررسی غیر مستقیم عروق داشته باشند.

آب نبات چوبی الکترونیکی یا یک سنسور فراتر از آن ؟


محمد سینا غیاثوند


اول از هر چیز شما بگویید امروز که از خواب بلند شده اید دوست دارید تلفن همراه شما چه طعمی را به شما ارائه دهد؟ زبان یکی از مهم ترین اجزای بدن می باشد که وظایف مهمی را بر عهده دارد. یکی از این وظایف درک طعم مواد غذایی است . حال ممکن است کسانی بر اثر عوامل مختلف از نعمت چشایی محروم باشند .سنت سایزر یک محرک الکترونیکی می باشد که توانایی درک طعم و مزه را به بیماران باز می گرداند . دکتر نامشا راناسینت و تیم خود در دانشگاه ملی سنگاپور توانسته اند یک الکترود تولید کننده چهار طعم اصلی را ( نمک ، شیرینی ، تلخی ، ترشی ) ابداع کنند .این دستگاه در ماه گذشته در کنفرانس ACM در بارسلونای اسپانیا ارائه شد. این طرح با معرفی کارایی خود که به وسیله یک الکترود نقره ای که در زمان اتصال با نوک زبان طعم را منتقل می کند نظر همگان را به خود جلب کرد .دستکاری جریان الکتریکی باعث ایجاد اندک حرارتی می شود  که این حرارت عامل تحریک جوانه های چشایی زبان شده و بدین وسیله زبان احساس چشایی طعم های مختلف را درک می کند .این دستگاه علاوه بر کمک به بیمارانی که بیماری اختلال چشایی دارند می تواند به بیماران دیابتی تحت عنوان آب نبات چوبی دیجیتالی کمک کند و طعم شیرینی را بدون مصرف شکر و قند بله آن ها عرضه کند .تصور کنید افراد جامعه یک نمونه از این الکترود بر روی زبان خود داشته باشند و با اتصال به شبکه و یا گوشی های هوشمند خود از منو مزه ها طعم هر غذایی را در درون دهان خود بدون مصرف آن ماده تجربه می کند .


 

ماده زمینه استخوان در ساختاری مختلف ساخت کمپانی در فنلاند


نازنین گالشی :

کمپانی ای در فنلاند در حیطه ساخت ماده زمینه استخوان فعالیت میکند این کمپانی ماده زمینه با نام های BonAlive Putty,Bonliveplate ,Bonlivegranule  را ایجاد کرده است که هر سه دارای یک نوع ترکیب شیمیایی می باشند اما با توجه به نوع استفاده و اسیب استخوان به شکل های ساختاری مختلفی تقسیم شده است .  مواد به کار رفته در این ماده به این صورت می باشد.SiO2 53%, Na2O 23%, CaO 20%, P2O5 4%. ,Bonlivegranule شکل ساختاری گرده ای دارد که شامل شیشه های زیست فعال می باشد که با جذب در بافت استخوان باعث بازسازی آن می شود که وقتی آن را با چسب های محلول در آب ترکیب می کنند شکل ژله ای به خود می گیرد که ژل سیلیکا نام گرفته است (BonAlive Putty) جراحان ارتپدی از این ژل  برای پر کردن حفرات و شکاف های استخوان استفاده می کنند. ساختار دیگر این ماده به نامBonliveplate است که ساختار صفحه ای دارد که برای آسیب های استخوانی که حالت دوار دارند استفاده می شود.مکانیزم عملکرد این ماده به گونه ای است پس از جایگزینی در استخوان و حل شدن چسب مصنوعی شیشه های زیست فعال به درون بافت استخوان نفوذ کرده و قدرت تکثیر و بازساری را به بافت می دهد و باهث می شود که بافت اسیب دیده بازسازی البته این بازسازی 6 تا 12 هفته بعد از جایگزینی  صورت می گیرد.




درمان بافت آسیب‌دیده قلب با روش جدید نخ‌کشی

علی مجدی:

تیمی از دانشمندان قلب و عروق بیمارستان «ماونت سینای» برای نخستین بار در جهان از ابزاری جدید برای درمان سرخرگ‌های قلبی شدیدا آهکی‌شده بهرهمی‌برند. آنها از این ابزار پیش از استفاده از استنت‌ها جهت بازکردن عروق مسدودشده بهره می‌برند. سیستم مزبور مورد تایید سازمان دارو و غذای ایالات متحده است. سامانه جدید که در «آزمایشگاه کاتتریزاسیون قلبی» در بیمارستان ماونت سینای به کار می‌رود، «سیستم کرونری Atherectomy مداری» نام گرفته است.  تاج چرخان و پوشیده‌شده از الماس 1.25 میلی‌متری آن که به طور الکتریکی نیرودهی می‌شود، بر روی یک سیم هادی باریک و با هدف کاهش میزان تشکیل کلسیم سخت در یک شریان طی اندک ثانیه‌هایی قرار گرفته است. ذرات کلسیم کوچک تشکیل‌شده از دیواره سرخرگ سپس به طور طبیعی از قلب و بدن دفع می‌شوند. سیستم atherectomy توسط شرکت «سیستم های قلب و عروق» ساخته شده و در تاریخ 21 اکتبر مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته است. این ابزار، نخستین سیستم کرونری atherectomy در بیش از دو دهه گذشته گزارش شده است. به گفته سمین اس.شرما، مدیر بالینی و مداخله یی در بیمارستان ماونت سینای، این فناوری، امکان کاهش قابل توجه درصد انسداد قلبی بیماران را برای جاگیری موفق تر استنت قلبی فراهم می کند. وی امیدوار است استفاده از این سامانه، بازدهی های ارتقا یافته ای  در بیماران مبتلا به انسدادهای آهکی شده شدید که درمان آنها چالش برانگیز است را تسهیل بخشد.

تقریباً 25 درصد بیماران مبتلا به امراض شریانی نیازمند مداخله عروقی زیرپوستی (PCI) برای درمان انسداد قلبی، دارای سطوح شدید کلسیم شریانی در عروقشان هستند. با این حال، تاکنون انتخاب های درمانی محدودی برای برطرف کردن این معضل ارائه شده اند. کلسیم شریانی افزایش یافته می تواند بیماران PCI را به سمت تجربه خطر افزایش یافته نتایج ضعیف، رویدادهای مهم عوارض جانبی قلبی (MACE) یا مرگ افزایش یافته، سوق دهد. نتایج آزمایش بالینی، ایمنی و اثرگذاری این ابزار را در درمان ضایعات آهکی شده شدید، تایید کرده اند. دانشمندان به دنبال ارائه ایمنی بالاتر برای جمعیت این بیماران در بیمارستان ماونت سینای هستند.

ماسک آمارا محصولی جدید از فیلیپس


 محمد سینا غیاثوند :

کمپانی فیلیپس این بار به وسیله ی طراحی یک ماسک اکسیژن به راحتی بیماران در امر اکسیژن رسانی و تنفس کمک بسیاری کرده است . این ماسک جدید با این که 60% از ماسک های دیگر از امکانات کمتری برخوردار است ولی توانسته است 90 % راحتی بیشتری را نسبت به دیگر ماسک های اکسیژن فراهم کند. این ماست با ژل و الاستیک منحصر به فرد راحتی خاصی را فراهم می آورد و از سر خوردن ماسک از رو صورت نیز جلو گیری کند . همچنین این دستگاه در چهار سایز متفاوت متناسب با صورت های مختلف روانه بازار ها شده است . ماسک آمارا دارای چرخش 360 درجه می باشد که امکان اتصال لوله اکسیژن از هر طرف را فراهم می کند. طراحی ساده به همراه وزن سبک، خواب  مناسب را برای بیماران با فشار هوای مناسب فراهم می کند.

Aquilion PRIME CT Scanner محصول جدید کمپانی توشیبا



نازنین گالشی :

توشیبا ورژن جدیدی از دستگاه سی تی اسکن با نام تجاری 

  Aquilion PRIME CT Scannerرا عرضه کرده است که این دستگاه  دارای کارایی

 بالایی می باشد به گونه ای که اگر سی تی اسکن های قبلی ماکزیمم 40 تا 80 

برش را در ثانیه عکس برداری می کردند , ورژن جدید آن را به 160

 رسانده است. همچنین این دستگاه مزیت هایی در شکل ظاهری خود دارد 

به گونه ای که اندازه کل دستگاه کوچکتر از حالت اولیه بوده و حتی در اتاق های کوچک اسکن هم جای می گیرد.

 

ادامه مطلب ...