گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر
گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد اسلامی واحد رامسر

قابل توجه علاقه مندان به تحصیلات تکمیلی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر در رشته های زیر از بین شرکت کنندگان در

 آزمون سال  1393در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد.


سایت ثبت نام www.azmoon.org

مهلت ثبت نام تا پایان روز شنبه 19 مهر ماه

مهندسی عمران  سازه

مهندسی عمران  سازه های هیدرولیکی

مهندسی پزشکی بیومکانیک

طراحی شهری

پژوهش هنر

حسابرسی

 

اختلال در مسیر signaling و آلزایمر

نسیم نیکنامی :

اینکه دقیقا چه عاملی موجب آلزایمر می شود نامشخص است. به همین دلیل دانشمندان همچنان به دنبال پیدا کردن روشی برای درمان این بیماری می باشند. گروهی از محققان از موسسه ی Mayo در Jacksonvil روشی را شناسایی کردند. این روش مربوط به نقص در مسیر سیگنالینگ مغز می شود. محققان بر این باورند که این نقص موجب پیدایش این بیماری می شود و می تواند به استراتژی های درمان مراحل اولیه ی این بیماری کمک کند. این تیم به رهبری Dr Guojun Bu عصب شناس در کلینیک Mayoانجام و یافته های این تحقیق در مجله ی  Neuron به چاپ رسیده است. بر اساس آمار موجود بیش از 5 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به این بیماری می باشند که هر ساله نزدیک به نیم میلیون نفر از این افراد بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. 60-80% از بیماران مبتلا به آلزایمردچار مشکلات رفتاری، حافظه و تفکر می شوند که این موارد از شایع ترین مشخصه های این بیماری می باشد. در واقع آلزایمر رایج ترین شکل زوال عقل است. دانشمندان سالها برای یافتن علل این بیماری که کلید پیشگیری و درمان آن است تلاش کردند. مطالعات گذشته نشان دادند که آلزایمر می تواند از تجمع پروتئینی به نام Beta-Amyloid در مغز، که باعث صدمه و کشتن سلول های عصبی می شود، به وجود آید. این تیم در ادامه ی این تحقیق، متوجه شدند که سطوح پایین یک پروتئین (LPR6) منجر به تولید Beta-Amyloid می شود و ارتباط سلول های عصبی با تداخل سیگنالینگ در مسیر Wnt که برای رشد جنین، زنده ماندن سلول ها و فعالیت سیناپسی که برای یادگیری و حافظه مهم است را تنظیم می کند. کمبود LPR6 موجب سرکوب سیگنال دهی Wnt می شود. از تجزیه و تحلیل این آزمایش در مدل موش، Dr Bu و همکارانش متوجه شدند موش هایی که دچار کمبود این پروتئین می باشند، مهره های دندریتیک و سیناپس خود را از دست داده و موجب اختلال ارتباط بین سلول های عصبی می شوند. به گفته ی این تیم تحقیقاتی، مطالعات گذشته بر پایه ی Overactivity سیگنالینگ Wnt و ارتباط آن با سرطان بوده است اما این مطالعه بر پایه ی  underactive سیگنال دهی با آلزایمر است. همچنین به گفته ی محققان شناسایی ترکیبات ریز مولکول برای بازگرداندن LPR6 و مسیردهی Wnt بدون القای اثرات جانبی ممکن است در پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر کمک کند.

سکته یا انفراکتوس قلب ( نکات و دانستنی های پزشکی به زبان ساده )

محمد سینا غیاثوند:

بیماری عروق تغدیه ای قلب ممکن است با انسداد کامل این عروق باعث انفارکتوس شود . انفراکتوس حالتی است که سلول های قسمتی از بافت قلب کاملا از بین میروند و دیگر ترمیم نمیشوند ، اما فراموش نکنیم درد قلب و حتی بستری شدن در C.C.U به معنای انفراکتوس نیست و در مواردی این علایم میتوانند بدون وقوع این ضایعه در قلب پبدا شود . واقعیت این است که مصرف مواد مخدر و تریاک مهم ترین علامت سکته یعنی (درد) را از بین می برد و باعث میشود بیمار تا مراحل پیشرفته انفارکتوس پیش رود و متوجه بیماری نشود .

EKSO:پوشش محافطتی خارجی مصنوعی برای بهبود بخشیدن به راه رفتن بیماران سکته مغزی

آتوسا نوری:

در گذشته درباره پتانسیل گرفته شده از پا در افراد فلج توسطEKSO تحقیقاتی انجام گرفت .اما اکنون مطالعه در بنیاد KESSLER نشان داده است که پوشش الکترونیکی امن برای آموزش راه رفتن به بیماران سکته مغزی موثر است.این پوشش میتواند برای کمک به بیمار در روشهای گوناگون برنامه ریزی شود که شامل تعیین میزان قدرت اضافه  شده به فرد پوشنده این سیستم  و همینطور تعیین زمان مورد نیاز برای هر پا زدن (در هر گام) میباشد.در این مطالعه هشت بیمار در یک چهارم از زمان درمان خود در یک دوره شش هفته ایی از پوشش EKSO GT استفاده کردند.متوسط آهنگ یا گامهای برداشته شده در یک دقیقه 17.1 تا 27.7 رو به افزایش بود.به علاوه مقدار زمان لازم برای افراد شرکت کننده که صرف ایستادن و راه رفتن میشد 18 دقیقه وتا 35 دقیقه رو به افزایش بود. 

فقدان هورمون تیروئید سبب انسداد شنوایی می شود

مهسا باستانی :
خستگی، کاهش وزن، ریزش مو، اضطراب، عرق کردن زیاد بدن این ها نشانه های اندکی است که از غده تیروئید نشأت می گیرد.امروزه تحقیقات جدید که در دانشگاه Tell Aviv university انجام شده نشان می دهد ناهماهنگی در میزان هورمون تیروئید سبب ناشنوایی مادرزادی می شود.در این مطالعه از عکس های پیشرفته استفاده شده است.از آنجاییکه آزمایش ها به طور عمده بر روی گوش درونی انجام شد، ما مطالعه ای انجام دادیم تا بر روی غده تیروئید متمرکز شدیم.دکتر درور گفت:من کنجکاو بودم که چگونه این دو سیستم (گوش و غده تیروئید) با تعامل با هم به توسعه شنوایی عادی می پردازند.
محققان از موش های خانگی استفاده کردند تا مطالعه کنند یک شکلی از ناشنوایی مادرزادی که روی بشر تأثیر می گذارد.بررسی گوش داخلی یک طیفی از نقایص ساختاری و مولکولی سازگار با کم کاری تیروئید و یا اختلال عمل هورمون تیروئید را نشان می دهد.تجزیه و تحلیل محققان از تصاویر نشان داد، شکل گیری ناقص غده تیروئید در موش سبب می شود فولیکول های تیروئید رشد نمی کنند یا ناقص رشد می کنند.
دکتر درور گفت:کار ما نشان داد که در شنوایی طبیعی زمانی اختلال به وجود می آید که هورمون تیروئید در عملکردش عدم توانایی داشته باشد که این در اثر جهش ژنتیکی اتفاق می افتد.

فن آوری های EBS و بازگشت بینایی

نسیم نیکنامی:

بسیاری از افراد مبتلا به انواع خاصی از گلوکوم، سکته ی مغزی، ضربه ی مغزی و بسیاری از بیماری های دیگر قسمت عمده ای از بینایی خود را به علت نوروپاتی و نه آسیب به اجزای چشم از دست می دهند. مناطق غنی از عصب می توانند در هر دو منطقه از بینایی و هم ساختارهای عصبی در عصب های بینایی تاثیر گذار باشند. مشخص است که یک بیت تحریک الکتریکی می تواند سلول های عصبی را که به گونه ی دیگری غیر فعال و از آسیب مصون مانده اند را دریافت، و برای فعال کردن و تبدیل به اعضای سازنده ی مجموعه ی خود از سلول ها به کار گرفت. تکنولوژی EBS از یک شرکت آلمانی، فناوری توسعه یافته ای است که از این اثر استفاده می کند و در حال حاضر برای اولین بار در مرکز پزشکی دانشگاه Hamburg Eppendorf در دسترس و مورد استفاده قرار می گیرد.سیستم NEXT WAVE شرکت شامل یک کلاه EEG، عینک ایمنی مخصوص که از چشم در برابر تحریک نوری و الکتریکی محافظت می کند و یک تقویت کننده ی EEG که از طریق گفتاری با عینک در ارتباط است، می باشد. درواقع این ایده به منظور تحریک عصب شبکیه هنگام ارسال سیگنال از عصب بینایی به مغز می باشد و کلاه EEG نیز برای نظارت و تنظیم اثر درمان از طریق یک واحد ناظر – درمانگر- می باشد. با توجه به فناوری های EBS در ماه ژوئن سال 2013، EBS، نتایج یک آزمایش بالینی چند مرکزی از 82 بیمار از NEXT WAVE دستگاه تحریک مغزی خود را اعلام کرد. در این آزمایش نیمی از بیماران از یک پروتکل درمان 40 دقیقه ای به مدت 10 روز متوالی با دستگاه NEXT WAVE بهره مند شدند. به طور متوسط بیش از 24% از کل میدان دید بیمارانی که با دستگاه NEXT WAVE تحت تحریک قرار گرفته بود نسبت به بیمارانی که دریافت نکرده بودند بیشتر بود. تمام بیماران این آزمایش حداقل به مدت 6 ماه قبل از انجام آزمایشات دچار اختلال بینایی بودند و از تمامی گزینه های درمانی خسته شده بودند.