گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر
گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

سه غذایی که می تواند باعث افسردگی شود!!!

دکتر علی وطیفه دوست :

این واقعیت که در تعطیلات مصرف غذاییمان افزایش پیدا می کند قابل انکار نیست. شاید رفتن به آشپزخانه و تکاپو برای درست کردن سریع تر غذا باعث شود که نتوانیم انتخاب های سالمی داشته باشیم. شاید یکی از دلایلی که در تعطیلات عید نمی توان تردمیل در باشگاه را فراموش کرد همین است. تمرکز ما بر روی منعکس کردن این اشتباه است. آیا انتخاب های غذایی ما می تواند علاوه بر افزایش دور کمر، اثر دیگری داشته باشد؟ 

جواب مثبت است. اگر انتخاب های نادرست ما یک عادت شود، با توجه به مطالعات اخیر که درlivescience ارائه شده است، امکان دارد که که خوردن غذاهای خاصی با افسردگی ارتباط داشته باشد.

1- غلات تصفیه شده: پاستا یک غذای سریع می باشد. برای شب هایی که سرمان شلوغ است و  با خرید کردن و قدم زدن در پاساژهای خرید وقتمان از دست رفته است!(البته مطمئن هستم که خوانندگان این مطلب وقتشان برای مطالعه صرف شده است!) زمان زیادی برای آشپزی باقی نمانده است. ولی باید به این نکته توجه داشته باشیم که این غذا نمی تواند برای شب های زیادی مناسب باشد. پاستا و برنج سفید از جمله غذاهای محرک است و می تواند به افسردگی در زنان 50 تا 77 ساله مرتبط باشد.( مطالعه چاپ شده در journal Brain, Behavior and Immunity.)

این مطالعه بر روی 4000 زن که در ابتدای مطالعه افسردگی نداشتند انجام شده است. محققین دریافتند که گروهی که به طور منظم مصرف غذاهای محرک داشتند، از افسردگی در انتهای مطالعه رنج می بردند.

2- نوشابه: هنگام قدم زدن از این مغازه به آن مغازه ( نمی دانم چرا نویسنده اصرار دارد بگوید که تلف کردن وقت در جامعه امری عادی است!!!) چگونه آب از دست رفته از بدن را جایگزین می کنیم؟ اگر با نوشیدن یک نوشابه این کار را انجام می دهیم، حتما باید در این باره بازنگری انجام دهیم. چرا که در این مطالعه نشان داده شده است که نوشیدن نوشابه به طور منظم می تواند باعث افسردگی شود.

3- فست فودها: مصرف فست فود می تواند 51 درصد خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. این نتیجه یک تحقیق چاپ شده در ژورنال Public Health Nutrition می باشد. از جمله غذاهایی که در این تحقیق به آن اشاره شده است همبرگر، پیتزا و هات داگ می باشد.

البته توجه داشته باشید که مصرف کمی از این غذاها نمی تواند تاثیری بر ابتلا به افسردگی داشته باشد. روی صحبت ما با کسانی است مصرف این غذا ها جزیی از رژیم غذایی روزانه آنها می باشد که هر چه سریع تر باید به فکر تغییر باشند.

نظرات 1 + ارسال نظر
وحید جمعه 13 دی‌ماه سال 1392 ساعت 04:21 ب.ظ

جالب بود . . .
مرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد