گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر
گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

GE و ساخت تکنولوژی اسکن بی صدا: MRI بالغ می شود



ناصر عسگری


اسکنر های MRI بسیار پر سر و صدا هستند و از آنجائیکه تقریبا یک ساعت پروسه ی اسکن کردن آن ها طول می کشد، عملا سر و صدایشان اذیت کننده است. اما حالا، GE  اولین تکنولوژی اسکن بی صدا که قبلا در RSNA از آن صحبت شده بود را بزودی ارائه خواهد کرد که بدین وسیله تکنولوژی MRI ی تقریبا بی صدا با مودهای مشخص را در دسترس قرار می دهد( اسکن های T1 و PD-Weighted در 1.5 تسلا ).

  

حذف صدای ماشین های MRI بسیار سخت است و این به واسطه ی یک قاعده ی بنیادین فیزیکی است که سبب می شود دستگاه های MRI مثل اسپیکر های  صوتی عمل کنند؛ در واقع زمانیکه آهنربا ها و هسته ها بر همکنش می کنند تولید ارتعاش با فرکانس بالا کرده و در نتیجه سر وصدا ایجاد می شود. آن طور که GE اعلام کرده" می نیمم کردن تغییرات جریان در طول فرایند تصویر برداری" سبب حذف سر و صدا شده است. "جریان های آرام تر، به معنی ارتعاش کمتر و در نتیجه صدای کمتر خواهند بود".

با این وجود، مکانیزم عملکرد آن ها هنوز برای ما مبهم است، اینکه این فرایند چگونه انجام می شود،  چیزی که تقریبا غیر ممکن می نمود حالا به سادگی گفتن اینکه سخت افزار و نرم افزار، هر دوباید در ساکت کردن این جانور کمک کنند به مرز امکان رسیده است.

به هر حال هیجان، با این اطلاعات اندک فروکش نخواهد کرد و بی صبرانه منتظریم که پس از ورود آن به بازار از مکانیزم های بکار گرفته شده در آن سر در بیاوریم. جالب است بدانید کهGE از همین حالا دارد روی توسعه ی این فناوری به سایر مود های اسکن کار می کند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد