گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر
گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

سالروز انقلاب ژنتیک



محمد سینا غیاثوند



در روز DNA، محققان دستاوردهای که در حال طلوع طب ژنتیکی شخصی را جشن می گیرند.

شصت سال پیش در این ماه، پژوهشگران جیمز واتسون و فرانسیس کریک شکل مارپیچ دوگانه DNA را توصیف کردند. آن ها از این دست بابی بزرگ به بررسی چگونگی ویژگی های فیزیکی موجودات از طریق کد های موجود در  DNA مولکول پی به این امر بردند و همچنین چگونگی به ارث بردن صفات فرزندان از والدین را مورد بررسی قرار دادند .

ده سال پیش در این ماه پژوهش گران تکمیل توالی ژنوم انسان ، به این نتیجه رسیدند که یک DNA مولکول نسان از 3 میلیارد حرف تشکیل شده که به وصیله این حروف یک نقشه جامع از DNA انساد را طراحی کرده اند . به این منظور در دهه گذشته پروژه ژنوم انسان حدود 3 میلیارد دلار امریکا هزینه برداشت که حاصل آن تشکیل یک نقشه کامل و استقاده محققان از این نقشه ها برای یررسی ژن ها برای پیشرفت علم پزشکی بوده است .

در 25 آوریل محققان این روز را جشن میگیرند و این روز را روز انقلاب DNA  مینامند و به دلیل این کشف بزرگ این روز را یکی از روز های عطف تاریخ میشمارند . امروزه ماشین های سریع و ارزان این امکان را برای دانشمندان قادر شاخته اند که ژنوم هزاران انسان را در پروژه های تحقیقاتی مورد بررسی قرار داده و بهبود بیماری هایی همچون سرطان و بیماری های قلبی کمک و برای درمان آن ها اطلاعات مفیدی ارائه کنند از جمله اسکن کل ژنوم ممکن است بخشی از روتین دارو ، اسپکتروم IEEE را به بررسی بهبود این بیماری ها و بررسی زمینه های جدیدی از طب ژنتیک دارا باشد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد