گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر
گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

تشخیص بیماری به وسیله ی فعال کردن نانو ذرات طلا




محمد سینا غیاثوند

هنگامی که بحث نانو حسگر ها در علم پزشکی به وسط کشیده می شود ، نانو ذرات طلا اغلب اولین انتخاب برای تشخیص زود هنگام بیماری هستند .

نانو ذرات طلا قادر به  شناسایی نشانگر های زیستی هستند که این عمل را در غلظت های بسیار کم نیز انجام میدهند و تغییری در رنگ خود حاصل میکنند که به وسیله ی آن میتوان نتایج بیماری را بررسی کرد .

  

در سال های گذشته محققان مرکز لندن برای فناوری نانو در امریال کالج لندن با استفاده از نانو ذرات طلا و پلاسما اقدام به ساخت یک بیوسنسور برای تشخیص بیماری کردند .

در حال حاضر این تحقیق به رهبری پروفسور وارن چان از دانشگاه موسسه تورنتو بیومتریال و مهندسی پزشکی (IBBME)  است . طبق گفته های این تیم تحقیقی : نانو ذرات طلا به عنوان مواد اصلی ساخت این دستگاه ساده و بسیار دقیق برای تشخیص بیماری استفاده شده است .

هنگامی که نانو ذرات طلا با یک آنزیم – دی ان ای (DNA-zyme) در واکنش میباشند به هنگام وارد شدن یک ژن بیماری به این محلول ، این محلول را به رنگ قرمز روشن تبدیل میکنند .

اما موضویی که فکر محققان کانادایی را به خود مشغول کرده این است که

-این دستگاه به چه اندازه میتواند کوچک و قابل حمل باشد ؟

-این دستگاه به چه اندازه میتواند ساده و کم هزینه باشد ؟

به همین دلیل محققان این دست آورد خود را به صورت پودر به بازار ارائه خواهند کرد که در تشخیص زود هنگام بیماری HIV و مالاریا کاربرد فراوانی دارد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد