گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر
گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

چاقوی هوشمند تشخیص سرطان



محمد سینا غیاثوند

این چاقوی هوشمند میتواند با بو کشیدن دود بخار گوشت در ظرف چند ثانیه سرطان را تشخیص دهد . این چاقوی هوشمند در حال حاضر در آزمایشگاه های پاتالوژی در دست جراحان میباشد که از آن در تشخیص و از بین بردن سلول های سرطانی استفاده میکنند . این چاقو به نام iknife شناخته شده است که به جراحان این اجازه را میدهد تا با کارایی خود به جراحان برای حذف تمور های سرطانی بدون به جا گذاشتن اثری از آن استفاده شود .

  

طرز کار iknife  :

این چاقو دارای یک الکتروسرجیکال میباشد ، که پس از بریدن گوشت دود حاصل از آن را از طریق لوله های نمونه به یک طیف سنج جرمی که قادر است بلافاصله بافت های بیولوژیکی را تذیه کند انتقال داده شده و سرطان را تشخیص دهد . با وجود این چاقو دیگر جراحان نیازی به جواب آزمایشگاه های پاتولوژی و تجذیه تحلیل آنها و صرف وقت زیاد برای رسیدن به نتیجه ی آزمایشات ندارند .

تجهیزات پزشکی در امیریال کالج لندن نشان داد که iknife  خود با دقت میتواند هر دو گروه نرمال و سرطانی را از 3000 نمونه ی گرفته شده در 300 عمل سرطانی به خوبی تشخیص دهد .

طبق گزارش مجله علوم پزشکی : iknife  میتواند تفاوت بین بافت های مختلف بیولوژیکی از قبیل کبد و مغز را تشخیص و همچنین رشد ثانویه تمور نسبت به تومور اولیه را بسنجد .

محققان نتایج iknife  را با نتایج آزمایشگاه پاتالوژی مقایسه کردند و در 91 عمل جراحی صورت گرفته یکسان هیچ گونه خطایی در تشخیص iknife  وجود نداشته است .

Iknife  دارای یک صفحه نمایش به شکل چراغ راهنمایی و رانندگی میباشد که نور سبز آن نشان دهنده سالم بودن و عدم وجود سرطان در بیمار است و نور قرمز نشان دهنده وجود سرطان در بیمار میباشد و نور زرد به منعنی عدم اطمینان از وجود داشتن سرطان یا سالم بودن بیمار را نشان میدهد .

و در آخر ، آیا iknife  درواقع به نتایج درمانی بیماران مبتلا به سرطان را بهبود میبخشد ؟

Iknife  یک گام دیگر در تکامل ابزار جراحی از قرن های پیش تا امروز میباشد که از نسل پدران خود یا همان تیغ های جراحی معمولی به یک تیغ هوشمند بدون خون ریزی برای تشخیص سرطان امروزی تبدیل شده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد