گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر
گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

اپلیکیشنی جدید که می تواند به جراحان در طول عمل برداشت تومور کمک کند

علی وظیفه دوست صالح

گوشی های هوشمند و آی پدها به صورت گسترده ای در پزشکی کاربرد پیدا کرده اند. از جمع آوری اطلاعات بیمار تا اندازه گیری زوایا در عمل های اورتوپدی مورد استفاده قرار گرفته شده اند. این اپلیکیشن جدید از موسسه فرانهوفر آلمان به جراحان کمک می کند تا بدون آسیب رساندن به رگ های حیاتی کبد تومور را از این ارگان خارج کند.

قبل از جراحی، با استفاده از سی تی اسکن تصاویر رگ ها در نرم افزار مشخص می شود و تمامی آن ها به آی پد منتقل می شود. در طول عمل جراح می تواند کبد عکس برداری شده را باز بینی کند تا ببیند که رگ ها کجا قرار دارند و اگر دوربین روشن باشد و کبد خارج شده از بدن را نگاه کند، اپلیکشن به صورت خودکار ساختار رگ های کبدی را بر روی تصویر زنده نمایش دهد. این اپلیکیشن در کلینیکی در هامبورگ در عمل جراحی کبد مورد استفاده قرار گرفته است. برخی از امکانات این اپلیکیشن عبارتند از:

  

  • با لمس کردن صفحه، پزشکان می توانند طول رگ هایی که برداشته می شوند را اندازه گیری کنند. بنابراین پزشکان می توانند تخمین بزنند که رگ های باقی مانده قابلیت دوخته شدن به هم را دارند یا می بایست قطعه رگ جدیدی افزوده شود.
  • پس از اینکه رگ های خاصی برداشته می شوند، با استفاده از یک پاک کن مجازی از صفحه اپلیکیشن حذف می شوند. با برداشته شدن این رگ ها، پزشک می تواند ساختارهای زیرین آن را مشاهده کند.

منبع : bioart.ir

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد