گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر
گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

تشخیص کرم روده با دوربین iphone



علی مجدی :

 Iphoneهم اکنون میتواند به یک میکروسکوپ برای تشخیص hookworm ها تبدیل شود. نه !! این یک برنامه و یا نرم افزار جدید این شرکت نمی باشد، بلکه تشکیل شده از یک لنز 8 دلاری یک اسلاید میکروسکوپ معمولی  و چند لایه نوار ساده.

مطالعات انجام شده روی 200 کودک تانزانیا توسط  Isaac bogoch متخصص بیماری های عفونی در بیمارستان عمومی تورنتو منجر به ساخت و برنامه ریزی  imicroscope برای تشخیص کرم های غول پیکر و whipworm ها شد.

  

در کشور های در حال توسعه که دسترسی ثابتی به میکروسکوپ های آزمایشگاهی به دلیل نبودن و یا هزینه بالای آن وجود ندارد bogoch فرضیه ای ارائه میدهد، که می تواند با استغاده از  iphone خود همان کار میکروسکوپ آزمایشگاهی را تنها با یک لنز و اسلاید انجام دهد.

Imicroscop می تواند نمونه مدفوعی را که بر روی اسلاید قرار دارد تنها از طریق برنامه  و دوربین iphone  50 بار بزرگ تر نماید.

در این روش کرم های انگلی و تخم های با 80 درصد دقت و 70 درصد نمایان سازی قابل تشخیص هستند. اما در میکروسکوپ ها آزمایشگاهی این نرخ به 87 درصد تخشخیص درست میرسد که bogoch و همکارانش قصد به اصلاح طرح قبل از بهره برداری و تولید انبوه این طرح  را دارند.

در کشور های در حال توسعه ارزان ترین گوشی هوشمند موجود در بازار چیزی حدود 80 دلار است که از طریق ان میتوان یک میکروسکوپ در ازماشیگاه داشت. با هزینه و قیمتی بسیار پایین تر از یک وسیله پزشکی پیشرفته.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد