گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر
گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد رامسر

چقدر ورزش کنیم؟ کمتر بیشتر است؟!




دنیای امروز دنیای اضافه وزن هاست. برخی بواسطه ی کم تحرکی و برخی دیگر بواسطه ی اعتیاد به فست فودهای رنگ وارنگ و عدم تحمل گذر از آنها! چاره ی کار چیست؟ دارو و قرص کاهش وزن؟ خب، البته ما نمی خواهیم تکنولوژی پزشکی را زیر سوال برده و بدون بررسی بگوییم که هیچ قرص و دارویی در لاغر شدن تاثیر مثبت ندارد. حتی برخی پودرهای فیتنس (همان تناسب اندام خودمان) مجوز FDA گرفته اند که خودش مبنای قدرتمندی است برای اینکه همه ی داروها را به یک چوب نرانیم. اما کیست که نداند تنها راه حل دائمی برای وزن مناسب و به تبع آن سلامتی، رژیم غذایی در گام نخست و ورزش منظم در گام بعدی است. 

حالا اگر در اینجا از همه ی عوامل بگذریم و به ورزش بپردازیم پرسش ظاهرا ساده ای پیش چشممان خودنمایی می کند: چقدر وررزش کنیم؟ هر چه بیشتر بهتر! اما نه!! مطالعه ی پژوهشگران دانمارکی که در نشریه ی Scandinavian Journal of Public Health به چاپ رسیده چیز دیگری نشان می دهد. آنها با مطالعه روی 60 نفر از افراد سالم اما دچار اضافه وزن در طول 13 هفته به نتایج جالبی رسیده اند. در این پژوهش، نیمی از افراد روزانه به ورزش 30 دقیقه ای پرداخته و سایرین 1 ساعت وقت صرف آن کردند. پس از اتمام دوره، پرسش نامه ای ویژه ی خستگی بین شرکت کنندگان توزیع شد مبنی بر اینکه در طول دوره چقدر احساس خستگی میکردند. در عین حال میزان کاهش وزن آنها نیز مورد بررسی و محاسبه قرار گرفت. گروه اول که تنها نیم ساعت در روز ورزش می کردند 1.35 کیلوگرم وزن کم کردند درحالیکه گروه دوم که تحت تمرینات فشرده تری بودند تنها 1 کیلیگرم کاهش وزن را تجربه کردند.

حال، نتیجه ای که محققین بر مبنای پاسخ پرسشنامه از میزان حس خستگی گرفته اند این است: گروه اول، بواسطه ی ورزش نیم ساعته در روز، احساس خستگی کمتری داشته و بنابراین با انرژی بیشتری به فعالیت های کاری و اجتماعی پرداخته و در مجموع روند سالم تری از نقطه نظر رژیم غذایی در پیش گرفته بودند. بنابراین، مدت زمان مناسب در فعالیت های ورزشی، سبب کاهش احساس خستگی و در نتیجه خروجی بیشتر (تناسب اندام) می شود. شاید لازم باشد سوال خود را تکرار کنیم: کمتر بیشتر است؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد